Ik vind Expeditie Robinson een heel leuk programma. Wat me echter opvalt is de botheid van sommige Nederlanders, met name John. Onder het mom van: “Ík ben gewoon eerlijk / Ik ben gewoon heel direct / Ik zeg gewoon wat ik denk“, denkt hij alles maar d’r uit te kunnen blaffen wat in hem opkomt. Ongeacht hoe zoiets op een ander overkomt. Het is volgens mij nog niet eens alleen een gebrek aan empathisch vermogen, maar ook nog eens de onwil om met een ander rekening te houden. “Ik heb schijt aan wat anderen van me denken”. Ik vind het belangrijk dat iedereen zijn mening kan geven, maar het gaat mij om de vorm, het fatsoen. Dit geldt overigens niet alleen voor Expeditie Robinson, hoor. Tanja uit Big Brother of destijds Seki uit “De Bus” zijn ook van die voorbeelden. Ik vind het vreemd dat ze daarvoor door grote groepen Nederlanders nog gewaardeerd worden ook . Hoewel dat bij John wel meeviel, las ik op het forum.
Deze instelling vind ik echt superbot, onbeschaafd en tactloos. Het irriteert me dat deze instelling in de gehele Nederlandse maatschappij steeds meer norm begint te worden. Overal in het buitenland wordt de Nederlander als ontzettend bot in de omgang gezien. Terwijl wij trots zijn op deze “directheid”. Ik denk dat een iets bescheidenere opstelling ook veel meer oplevert.
Waarschijnlijk krijg ik nu reacties als: “Fatsoensridder!” en “Ga maar lekker met Balkenende op een eiland zitten!”, maar dat geeft niet.
Grtz. Bas