Dat is toch de zonde die de mens geërfd heeft van Adam en Eva na hun blunder met de boom der kennis...?
Ja, op die manier hebben we allemaal de zonde 'geërfd'. Maar soms wordt het ook verder getrokken, in de zin van 'de appel valt niet ver van de boom'. Dat men door generaties heen bepaalde lijnen gaat trekken. Ingewikkelde theologische discussies, waar ik je niet mee wil vermoeien. Ik geloof dat God/ de bijbel de nadruk legt op de weg terug/ weg van herstel: vandaar dat belangrijke symbool: het kruis
(zijn we weer
)
Verder besef ik dat het niet geloven op sommige gebieden moeilijker is dan wel geloven (zie je vraag over 'moeder aarde'). Maar dat is natuurlijk nog geen reden om dan maar wel te gaan geloven. Geloven in God is toch geen gemakzucht ? Met Lukas vind ik de evolutietheorie 'mooier' dan de gedachte dat 1 meneer dat in 6 dagen allemaal geschapen heeft (om maar even te chargeren weer ).
Ik zie het niet zozeer als gemakzucht. Meer als wat het meest logisch/ aannemelijk lijkt. kweenie, die evolutietheorie vind ik teveel hypothetisch: er zijn zo ontzettend veel 'tussensoorten', waarvan nooit iets is gevonden? En dat begin met die grote knal: klinkt als een sprookje.
Maar áls er een knal was: 'waar kwam die knal dan wel vandaan?' zegt een liedje?
Zoiets heb ik dus ook. En of die 'zes dagen' dan ook precies 'zes dagen' waren, zoals onze dagen eruit zien, da weeknie, en dat maakt me ook niet zo uit. Ik geloof dat als er een almachtig wezen is, dat het voor hem zelfs een koud kunstje is het in één dag te doen. Maar dat heeft hij niet gedaan. Voor mij klinkt daar iets in van een creatief proces, en van zorgvuldigheid: stap voor stap iets moois maken, zoals kunstenaars ook bezig zijn met een object, en toewerken naar een climax. Zoiets.
Ik kan niet geloven. Dat benadert in mijn geval het dichtst mijn gevoel erover. Vaak zou ik het best willen. Ik hou van de rituelen van de kerk, de sfeer in een kerk... (...) Maar ik ben me in de loop der jaren gaan realiseren dat ik het gewoon niet kan geloven. Het lukt me niet. Maar ik kan ook niet beweren dat er geen God bestaat.
Poeh, wat eerlijk om dat zo te zeggen! Nou, ik zou het je wel zo via deze computer toe willen sturen, een portie geloof ofzo
Maar helaas, dat kan ik je ook niet geven.
Zoals ik al eerder aan Lucas schreef: de bijbel belooft: "Wie zoekt, vindt, en wie klopt, hem/ haar zal opengedaan worden." Ik kan je alleen aanraden: blijf zoeken en kloppen, dan geloof ik echt dat die deur een keer opengaat/ het licht aangaat! Je lijkt me ook wel eerlijk en kritisch genoeg, om daar op een goede manier mee om te gaan (want zoals uit deze discussie ook blijkt: er zijn veel rare kronkels in de kerk, en in ons gelovigen aanwezig - ik sluit mezelf niet uit
). Dus gezond kritisch kijken naar alle uitingen kan geen kwaad!
Maar dat doe je toch al wel (gezien je reacties ook op andere items
).
Nou, zingse verder, het was me een genoegen!
p.s. Joop en anderen vinden dit vast weer héél erg melig, zeverig, enz. maar dat kan me lekker nix schelen
want het is wel echt gemeend