Hoi Lukas,
Je zegt zo ontzettend veel in je stukken, dat ik niet goed weet waar ik op in zal haken. Dat er in religies vaak sprake is van machtspelletjes en machtsmisbruik, is denk ik helaas maar al te waar. Hoe dit in andere religies precies zit, weet ik niet zo goed, maar in het christendom/ in de kerken is dat iets, wat door de eeuwen heen goed mis is gegaan.
Hoi Islandhopper! Ja, dat is wel een feit. Maar wat ook mogelijk - misschien zelfs waarschijnlijk - is, is dat men dit binnen zoveel jaar ook over deze periode zal zeggen. Net zoals we dat nu zeggen over bijna elke periode in het verleden.
Maar hoe denk jij dat die prachtige 'moeder aarde' er gekomen is. Van mij mag iedereen in toeval geloven, maar écht, daar heb je m.i. véél meer geloof voor nodig, dan geloven in een schepper. Als je alleen al kijkt naar het menselijk oog: hoe kan dat nou ooit uit chaos en toeval ontstaan zijn? Of: de bijen: zulke simpele, onnozele beestjes zou je denken. Maar ze kunnen door hun manier van vliegen aan de rest laten zien, op welke plek de goeie honing te vinden is (precies qua afstand en richting e.d.).
Wel, dat klopt, juist, net wat ik zeg. De aarde en de natuur, dàt is iets om bewondering voor te hebben! Het is grappig dat je dit aanhaalt als bewijsvoering, want de evolutie vind ik nu net hét voorbeeld om te bewijzen dat er geen god aan te pas is gekomen. De bij, trekvogels, zicht, gehoor, ... Schitterend is dat allemaal!! MAAR: daar heeft de één of andere verzonnen reus met een baard en een staf niets mee te maken, noch een fictief godspersoon die in de verhaaltjes zijn zoon op een kruis laat spijkeren (even terug on-topic)
). Dit is gewoon evolutie, btw dat wat de
new-born Christians (die gekken waar ook Bush bijhoort) willen ontkennen. Evolutie. Niet meer dan dat. Er leven ook nu nog dieren (bepaalde visachtigen) die
blijven plakken zijn in de oertijd. Aan de hand daarvan kan je goed zien hoe de wereld (en dus ook bv. het oog) is geëvolueerd in de loop der tijden. Gewoon de natuur. cellen en celdeling. Evolutie. Geen toverstaf. Volgens jou heeft goddevader dat gemaakt, volgens iemand anders heeft buddha dat gemaakt, volgens de indianen is het de grote schildpad...
Maar ik daag je uit om toch nog eens met 'frisse blik' inhoudelijk te zoeken... (dan zul je vinden, belooft de bijbel).
Het zoeken is voor velen (niet voor mij) dikwijls belangrijker dan het vinden...
OK, stel, STEL, in het fictieve geval, laat ons eens even DOEN ALSOF er zo'n opperwezen bestaat, dan, bij deze, kijk ik dan nu door de Velux omhoog (daar zit ie dan toch ergens?) en dan geef ik hem nu - nu dus - DIKKE VINGEEEER!!!!
Dikke vinger voor de vrouwenbesnijdenissen in Somalië, dikke vinger voor kindermishandeling, dikke vinger voor ale oorlogen op deze aardkloot, dikke vinger voor de vervuiling, dikke vinger voor kinderverkrachtende paters en pastoors, dikke vinger voor het grote verschil tussen man en vrouw, dikke vinger voor mijn hoofdpijn van deze morgen, dikke vinger voor de aardbevingen met zovele doden, dikke vinger voor alle honger, dikke vinger voor de concentratiekampen, ... En, oh ja, bijna vergeten, proficiat voor die bij!! Heb je echt goed gedaan hoor godje van me, heel bijzonder is dat!
En kom nu weer niet af dat iemand een appel heeft gejat. Indien wel: DIKKE VINGEEER, want dan lijkt al de rotzooi op de wereld mij toch wel een grote straf voor een appel te jatten. Die notabene in hun tuin hing en dient om op te eten. Als het al een appelboom was natuurlijk, want in Genesis 2:17 komt het woord appel niet voor. Daar heb je dan nog zoiets: wie zet er nu ergens een boom, en zegt dan dat je er niet mag aankomen.
Dikke vingeeer! Toch een beetje een klein sadistje, die god. En waarom pleegde nu net Eva overspel? De vrouw? Terwijl vrouwen meestal trouwer zijn dan mannen... Dikke vingeeer! Vrouwen zijn zéker mooier dan mannen, dat wel!
En waarom moet er gestraft worden? Waarom moet er vergeven worden?
"Vader, ik heb gezondigd, van de week beetje liggen ketten met de buurvrouw." "'t Is niks mijn zoon, geef me eerst de pikante details, en dan 5 onzevaders en vijf weesgegroetjes en beloven dat ge't nooit meer doet en ge zijt er vanaf". PFFFF PROEST!
(vervolg van dit weeral lange bericht op p. 5)