Stel dat Jezus ook van het plankje had kunnen springen, hoe had de wereld er dan uit gezien. Was Lukas' (leuke Christelijke naam trouwens ) gemoed dat beter gestemd...?
Geloof heeft niets met die arme Jezus te maken. Of Allah. Of Jezus dus van het plankje was gewipt, en dus enkel een been zou hebben gebroken, want ik denk dat het kruis op die kruisberg nogal hoog geplaatst was, zo'n 3 meter boven de grond want die romein kon er met een lang speer maar nét aan... euh... ik wijk af. Dus of ie op het plankje was blijven staan of niet maakt niets uit. Of hij Jezus noemde of Mohammed maakt niets uit. Feit blijft dat het geloof niet meer is dan een pressiemiddel, een machtsinstrument, een reden, een excuus voor de
machtnemers en machthebbers, een middel om het volk stil en onder de duim te houden.
Dit is mijn eerste en laatste lange reply in dit topic. Interessant, maar tijdverlies. Ik herhaal: ik ben niet op een missie. Iedereen doet wat ie wil en gelooft wat ie wil, dat doe ik ook. Dus als jullie mij
quoten en een vraag stellen of zo, neem me dan niet kwalijk als ik niet reageer, het is eerder uit tijdgebrek...
Toch nog even dit:
En als je consequent walgt van voorvallen uit de geschiedenis, doe je dat dan ook bij anderen? (CDA als opvolger van de partijen die de niet frisse zaken in Nederlands Indie op hun geweten hebben, rijdt je geen VW, koop je geen AEG, Miele of Siemens, die 'fout' waren in WOII). Lijkt me lastig leven!
Ik kan wel walgen van wat er gebeurt is, maar hou hier geen rekening mee bij mijn aankopen. Ik heb een Siemens wasmachine en droogkast en telefoons etc...
Wél tank ik bv. geen benzine bij Shell, omdat ik met zekerheid weet dat zij bij de allergrootste vervuilers van de planeet horen (die dan verdorie nog het lef hebben om een "groene" reclamespot te maken, terwijl ze de hele zee om zeep helpen), enz... maar als ik rekening moet houden met alles wat men heeft mispeuterd, van de homo habilis tot nu, dan moet ik in een hoekje kruipen en doodgaan. Ben ik dus niet van plan, ik geniet teveel van het leven.
Wat iedereen eens zou moeten doen, vooral veel 50-'ers, is meer respect hebben voor de natuur. Op alle vlak. Iemand die respect heeft voor de natuur, en goed in z'n vel zit begint niet zomaar een oorlog, en heeft meer inzicht in het leven met al zijn eigenaardigheden. Die heeft respect voor zijn/haar familie, voor eigen en andermans bezit, voor oude en jonge mensen, etc... Normen en waarden, waar in Nederland zoveel rond te doen is, heeft mi niets te maken met godsdienst(en).
Pfff, wat een litanie! Dit is een record! ('k heb 'em moeten opsplitsen)