Ik moet zetten dat ik de constructie met het winnerseiland een erg leuke wending vind (net als het nieuwe stemsysteem, dat hopelijk komende aflevering echt gaat vlammen). Het idee van een winnaarseiland doet me wel sterk aan Terra Incognita denken (geen idee wie het eerst op het idee kwam, misschien komt het idee van het winnerseiland wel van de Zweedse ER, of van het Amerikaanse Survivor).
Maar wat ik eigenlijk wilde zeggen is het volgende: Stel nu dat Marnix de hele tijd op Goal blijft zitten, en zo de finale in rolt, maakt hij dan wel een reele kans om tot Robinson gekozen te worden? Want hij heeft dan weinig kunnen laten zien in (individuele) proeven en echt afgezien qua honger e.d. heeft hij ook niet veel (nou ja, behalve dan toen in de grot en met de vlotoversteek). Op Goal leef je toch gescheiden van de rest van de groep, alleen met zijn (steeds wisselende?) medebewoner (m/v) heeft Marnix dan intensief contact. Dus ik vraag me af of het voor Marnix tactisch niet beter zou zijn (en riskanter natuurlijk) om een keer van Goal naar het groepseiland te gaan. Maar ja, dat heeft Marnix natuurlijk niet zelf in de hand