In januari ben ik gestopt met roken, en als gevolg daarvan 10kg bijgekomen. Ik ben een man, bijna 40, 1,78m groot, en weeg... euh, woog 83,5kg. Als ER-fan zie ik de kilo's bij de eilandbewoners er elk jaar vanaf vliegen (Douwe 20kg in 28 dagen!!), en bijgevolg ging ik op 8 oktober op een zelf uitgevonden Robinsondieet. Btw: ik heb een zittend beroep, (nog) geen kinderen, en een vrouw die
for the time being zelf haar potje kan koken, want normaal ben ik de kok in huis.
Voor alle duidelijkheid: mijn osteopate zegt dat ik knettergek ben, en waarschuwt voor spiermassaverkleining en jojo-effect. Ook zegt ze dat dit nooit bij een vrouw zou lukken zonder een onmiddelijke afbouw van spieren en een extra opslag van vetreserves in de toekomst en wat-was-het-nog-allemaal. Als 'disclaimer' dus het volgende: do not try this at home! En zeker niet als je neigt naar anorexia of wat dan ook, al ben ik ervan overtuigd dat ik - voor mij - niets verkeerd doe met dit dieet. Ik zorg er voor dat ik elke dag de nodige voedingsstoffen en vitamines binnen heb, zoals je hieronder zal lezen. Vanaf vandaag ga ik ook trainen (hometrainer en wat opdrukken).
Het dagmenu dus:
's Morgens:
1 yoghurtje (mager) en 2 glazen wortelsap. Hoogstens 1 tas slappe koffie zonder suiker of zoetstoffen, de rest van de voormiddag water. Hierbij neem ik ook een vitaminepilletje, zo'n maandkuur (vitamines en mineralen, met wat ginseng).
's Middags:
2 dunne sneden donker roggebrood, en 3 glazen (bio-)groentensap. Soms ook wortelsap gemengd met appelsap. Het brood zeer lang knabbelen en traag opeten! Namiddag enkel water tot 16u.
Vieruurtje:
Eerst een glas sap (appel, wortel en/of groenten). Dan een pakje Parovita volkoren van 33 gram (dat zijn vier kleine beschuitjes). Deze ook zeer traag opknabbelen.
's Avonds:
Eerst een sapje, (opnieuw appel, wortel en/of groenten), of eventeel zelfgemaakte vetarme groentensoep.
Een stuk vis van ongeveer 150gr, klaargemaakt 'en papillotte', dus in een zilverpapiertje met een beetje olijfolie gaar laten worden. Zout en peper mag, wat provencaalse kruiden ook. Je kan de vis ook stomen. Hierbij mag je ofwel 50gr rijst eten (NAT gewogen!), ofwel 50gr groenten die je dan mee in de papillotte steekt, of 2 sneden roggebrood. De maaltijd moet minstens 20 minuten duren! Goed knabbelen en traag eten dus... Niet drinken tijdens het eten, pas een half uur later en enkel water. Een tas slappe deca-koffie mag ook.
Voor de rest drink je minstens 1,5 liter water per dag, en eet of drink je niets anders dan wat hierboven staat, dus zelfs geen banaan of appel extra.
En dat is het. Gegarandeerd on-ge-lo-fe-lijk afzien, HONGER en maagpijn hebben, maar bij mij met spectaculair resultaat!
Op 10 dagen ben ik 5 kilo
afgevallen, d.i. gemiddeld een halve kilo per dag. In het begin voelde ik me wel bijzonder slap en veel moe, en langdurige inspanningen gingen nog maar moeilijk. Die vitamines ben ik pas 4 dagen geleden beginnen innemen, en sindsdien ben ik niet meer moe, en fysiek ook terug sterker. Het hongergevoel wordt steeds minder, al is het soms op de tanden bijten!!
Ik ga het minstens 20 dagen volhouden, of tot ik opnieuw 73kg weeg.
Misschien kunnen we volgend jaar een "Dieet mee met de Robinsonners" topic openen. Je kiest bv. in het begin een kandidaat, je "peter" of "meter", en dan moet je je dieet – welk dan ook – minstens even lang volhouden als die kandidaat op het eiland blijft. Het moet ook geen vermageringskuur zijn, het kan ook een zuiverend dieet zijn (geen alcohol, alleen groenten en fruit eten, etc...) Het moet ook niet altijd lijnen zijn! We zijn de tijd wel al lang voorbij dat iedereen graatmager moest zijn, maar
voor mij is het wel nodig dat ik die 10 kilo kwijt ben, want ik voel er mij niet goed bij, aangezien ik altijd al max. 74kg heb gewogen en nooit een 'buikje' heb gehad.
Voel je goed in je vel, dat is wat telt!