Ik ben boven alles een fan van Survivor en ben het dan ook met je eens. Het is ook maar net wat je als kijker graag wilt zien, sommige kijkers vinden het tactische en strategische aspect juist niks. Ik vind het een geweldige toevoeging. Ik was dan ook erg blij met het nieuwe stemsysteem, wat min of meer aangeeft dat Expeditie Robinson het ook tijd vindt worden dat het spel harder gespeeld gaat worden.
Bij Survivor was de toon al vanaf het eerste seizoen gezet door Richard Hatch. Later bewezen o.a. ook Brian Heidik en Chris Daugherty dat d.m.v. de juiste tactiek en strategie uiteindelijk de hoofdprijs binnengesleept kan worden.
Bij Expeditie Robinson hebben we tot heden nog niet zo'n soort winnaar gezien. Sterker nog we hebben nog bijna niemand gezien die koste wat kost de finale wilde bereiken (Matthias zat er dichtbij maar haakte op het laatste moment af).
De reeks proeven direct voor de finale belemmert dat ook min of meer (als je die proeven verliest lig je er gewoon uit). Wat natuurlijk ook een groot verschil is met Expeditie Robinson is het prijzengeld. De hoofdprijs $1.000.000, tweede plaats $100.000, derde plaats $85.000, vierde plaats $70.000 en zo loopt het langzaam naar beneden.