(...)
Nederlanders hebben waarschijnlijk een iets korter lontje. Wij noemen dat hier assertief, maar het heeft vaak veel weg van onbeschoft gedrag en egocentrisme. Of de nederlandse vrouw erger is dan de nederlandse man weet ik niet.
Ibung, altijd welkom op m'n erf hoor!
Voor ons Vlamingen komt dat allemaal zo
hard en zeurderig over. Als je steeds dadelijk gaat zeggen wat je denkt, ben je voor je 't weet de hele dag aan 't bekvechten. Je ziet goed de BE/NL verschillen op het eiland: Vlamingen praten er gewoon minder over, en nadien zijn ze dan soms/dikwijls ook weer maatjes. Bij de Nederlanders wordt alles onmiddellijk op de tafel gegooid, en gaat iedereen na een uurtje of wat babbelen en elkaar de ander zijn mening opdringen toch met een wrang gevoel uiteen, al wordt er natuurlijk soms/dikwijls ook een oplossing gevonden.
En dan heb je nog eens het verschil tussen noord en zuid Nederland. En Friesland natuurlijk!
Wat het vraagje van Plienke betreft: Ik ben al 17 jaar samen/getrouwd, en mijn vrouw zegt volop haar mening hoor! Ik kook trouwens en doe de boodschappen, en mijn dyson-stofzuiger is mijn lievelingswapen!
Maar mijn vrouwtje is ook lief. Als we bv. aan de open haard zitten en ik gooi er (weer) een blok op (eigenlijk een blokje teveel, maar ja, 't is soms sterker dan mezelf) dan zegt ze niet lastig "Moet daar nu écht NOG nen blok bij, straks smelten we!", maar ze heeft gewoon de brandblusser klaar staan - uit het zicht en zonder dat te zeggen - en geniet van de warmte en het wijntje.
En dat maakt de zaken leuk. En warm en gezellig. Zonder tevéél te praten. Al is praten heel belangrijk.
Ik heb een tante in Assendelft trouwens. Tante Harma. Op en top Hollands en errug lief!
Ik denk dat man en vrouw tegenwoordig wat teveel op elkaars terrein komen. De man wordt te vrouwelijk, en de vrouw te mannelijk.
Volgens mij mag de nieuwe man tegenwoordig - bij wijze van spreken - terug een beetje stinken
, met toch genoeg aandacht voor de behoefte tot praten van zijn vrouw. De nieuwe vrouw is mondig en zelfstandig, en kan leven met de lichte ongemakken die het leven met een nieuwe man met zich meebrengt.
- just my opinion, waar is die geit trouwens? -