Auteur Topic: [kandidaat Nl] John  (gelezen 147566 keer)

Offline kaketoe

• Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [kandidaat Nl] John
« Reactie #260 Gepost op: 21-09-2005, 14:16:42 »
Dat bedoelde Nicole duidelijk als een compliment, misschien is dat je ontgaan...? Esther kwam op mij ook uitermate veerkrachtig over. Ik denk trouwens dat Esther het aanvankelijk ook niet echt geloven kon. Ik kon het in ieder geval niet geloven wat ik zag.

Volgens mij werd ze constant op uiterst agressieve wijze aangevallen, dus kon niets laten zoals het was. Ze zochten haar op in de aanval, zij niet hen. Esther zegt: "...en ik geef je daarin gelijk", en John bast daar meteen doorheen: "Ik zit hier niet om gelijk te krijgen." Nee, dommekracht, dat bedoelde ze ook niet. Ze bedoelde niet "Jij als persoon hebt gelijk",  ze bedoelde "de opmerking die je maakt heeft een punt." Ze zat niemand op de huid om hun mening te laten veranderen, ze zat zich te verdedigen tegen de meest afschuwelijke aantijgingen. Als ze dat niet had gedaan, dan was ze een soort Raymond geworden. Nee, dat werkte...

Bob van der Meer, een deskundige op het gebied van pestgedrag, zegt over het verschijnsel waaraan jij je schuldig maakt:

Men is geneigd om slachtoffers van geweld (gedeeltelijk) de schuld te geven. Dit is een psychologisch mechanisme: de neiging van de mens. Dit mechanisme zit niet alleen in het hoofd van omstanders, maar ook in dat van de pesters. En dit gaat vaak ongemerkt. "Het zal dus ook wel wat aan jezelf liggen dat je gepest wordt."
(...)
Dit verschijnsel, het zondebokfenomeen genoemd, is één van de vier psychologische mechanismen waarvan bij elke vorm van geweld sprake is. De vier mechanismen zijn: het zondebokfenomeen, de samenzwering om te zwijgen, het omstanderdilemma en dus de neiging van ons allen om het slachtoffer van geweld of machtsmisbruik (een gedeelte van) de schuld te geven.

Zoals je ziet: niks nieuws onder de zon. Je hobbelt duidelijk gewoon achter de algemene opinie aan. Des te verkwikkelijker dat de meerderheid op dit forum het wel scherp ziet.

Volgens mij weet jij ook niet van toeten of blazen. Wat makkelijk is is het opnemen voor het slachtoffer. Ik bekijk de zaak tenminste helder en zie ook haar 'fouten' John gaat veels te ver maar heel dat team daar is geen groepje tbs-ers met een gedragsstoornis.
Ik vind Esther op het eerste gezicht irritant en op de beelden irritant en voor zover ik dat al niet in kan schatten ga ik af op alle 5 medekandidaten + Douwe die ook problemen met haar hebben. John gaat alleen veel te ver en naait de anderen mee op i.p.v. dat hij de situatie accepteert en iedereen in zijn waarde laat. Iemand een vervelend persoon vinden is de normaalste zaak van de wereld hoor.
at your service

Offline sweetie

• Forumlid
« Reactie #261 Gepost op: 21-09-2005, 16:24:24 »
ik vraag mij af hou dienen vent is opgevoed. mij hebben ze altijd geleerd om mensen een tweede!! kans te geven, dus zeker ook een eerste kans.

waar haalt hij het lef vandaan om zo te reageren. ik vond het echt spijtig dat de kijkers niemand konden wegstemmen. er zijn geen woorden voor

Offline Liess

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #262 Gepost op: 21-09-2005, 16:26:40 »
Volgens mij weet jij ook niet van toeten of blazen. Wat makkelijk is is het opnemen voor het slachtoffer. Ik bekijk de zaak tenminste helder en zie ook haar 'fouten' John gaat veels te ver maar heel dat team daar is geen groepje tbs-ers met een gedragsstoornis.
Ik vind Esther op het eerste gezicht irritant en op de beelden irritant en voor zover ik dat al niet in kan schatten ga ik af op alle 5 medekandidaten + Douwe die ook problemen met haar hebben. John gaat alleen veel te ver en naait de anderen mee op i.p.v. dat hij de situatie accepteert en iedereen in zijn waarde laat. Iemand een vervelend persoon vinden is de normaalste zaak van de wereld hoor.
welja, jij vindt esther op het eerste zich irritant,
dan heeft de rest van dit forum ook het volste recht om john irritant te vinden.
als john esther echt zo'n vervelend en irritant persoon vond, dan had hij dit wel gezegd. John heeft duidelijk gezegd dat als er hem iets niet aanstaat, hij dat dan ook recht in de mensen hun gezicht zegt. Als hij esther irritant vond en als hij vond dat ze teveel 'kwetterde' dan had hij wel gezegd 'verdorie esther, hou toch eens voor een paar minuten je mond' of 'je irriteert me vreselijk'. Maar dit is nu veel verder gegaan;
- john viel esther bijna altijd aan op haar leidersrol (en toen esther smeekte om haar als 'esther' te zien en niet als leider, wezen john en carl dit resoluut af).
- john dwong esther zowaar om te vertrekken.
- het niet geloven en ferm onderschatten van esther's prestatie in de grot wijst duidelijk op jalozie.
- esther overduidelijk maken dat zij degene is die de 2 fouten heeft gemaakt bij de eerste proef en dat ze daardoor verloren zijn. Zondenbokmechanisme, iemand de schuld geven. Bovendien zou die proef door esther gewonnen zijn als elbert en douwe bij haar ploeg stonden, en niet carl en john, zelfs al had ze 2 fouten gemaakt: het had dus ook met kracht te maken en niet alleen met de foute antwoorden. Het verliezen van die proef lag bij heel de groep, en niet alleen bij esther.
- ook al zou esther een kwetteraar zijn en niet stoppen met praten, dat is absoluut nog geen reden om haar zo bot de deur te wijzen toen esther bij de groep wou komen slapen.
Er zit volgens mij dus veel meer achter dan esther gewoon een beetje irritant vinden.
het feit dat het dus zowat àltijd om die leidersrol van esther ging én waarschijnlijk nog belangrijker de immuniteit laat de theorie over het vervelend wezen van esther meteen vervagen.
Bovendien is het ook zo dat john & co lieten uitschijnen dat zij het meer verdienden om op het eiland te blijven dan esther. En waarom mag dat dan wel wezen ??? Omdat esther zo'n irritant wicht zou zijn?

uiteraard is er in de beelden geknipt, en is niet alles getoond. Maar zelfs als esther enorm vervelend zou geweest zijn, dan valt het gedrag van john in de verste verte nog niet goed te keuren.
En als je de logboeken van elbert leest, zie je dat john al even grof was in het ouderenkamp en dat carl toen al even achterbaks was.
We hebben niet alles gezien, maar o.a. uit die logboeken (én uit hetgeen we wél van john gezien hebben), denk ik dat het beeld dat vele van john hebben, niet echt zo ver ligt van de realiteit. De productie zou trouwens ook niet op dergelijke manier hebben ingegrepen als john een gegronde reden had gehad om zo te doen.
« Laatst bewerkt op: 21-09-2005, 19:14:05 door Liess »

Offline Tram

• Forumlid
« Reactie #263 Gepost op: 21-09-2005, 17:01:06 »
Feit blijft ook dat Esther de leidersrol, immuniteit en het slaaphutje is opgelegd door het spel (btw vind ik dat de grotbewoners deze dingen verdienen omdat het naar mijn mening veel moeilijker overleven was in de grot dan op het eiland)! Het zijn dus de SPELregels! Daar kan Esther ook niks aan doen en iedereen moet zich aan de spelregels houden. Natuurlijk kan er over gediscussierd worden, maar John heeft een hekel aan Esther omdat de spelregels niet in zijn voordeel zijn (als John het slaaphutje had gekregen, zou je hem niet gehoord hebben). Beetje krom.

Offline Eurik

• winnaar pool TI 2005
  • Forumlid
« Reactie #264 Gepost op: 21-09-2005, 17:13:31 »
Hopelijk leest John al deze berichtjes dat zou erg leuk voor m zijn ::jaja:: :P

Offline Nic0le

• Forumlid
  • Frédérique!
« Reactie #265 Gepost op: 21-09-2005, 17:44:33 »

ja idd!! Ik vind het gewoon onredelijk van hem.. soory hoor maar ik kan daar gewoon niet tegen!!!
ik vind hem vreselijk irritant en ik hoop ook heel erg dat hij straks  ::joehoe:: is!!!
en carl is oook al zo irritant... maar ja
Rust in Vrede, lieve Frédérique!

Offline Bigbaas

• Forumlid
« Reactie #266 Gepost op: 21-09-2005, 17:45:27 »

Idd  ;D ;D ;D Maar aan het intervieuw op 3fm te  horen maakt het heb geen donder uit  ??? gewoon een raar soort mens.

Offline gaffe

• Forumlid
« Reactie #267 Gepost op: 21-09-2005, 19:05:05 »
::vergroot::
Yup, 't is 'em!

yep geen speld tussen te krijgen, geen ontkennen aan....of zou hij een tweelingbroer hebben? ;D

Maarrrrr ....wat kunnen we hieruit concluderen? Dat John weleens wat figuranten werk doet tussen het vingerverven en rentenieren door? Of zit er meer achter? ???

Ik hou het erop dat hij uit verveling figureert ;D ;D
« Laatst bewerkt op: 21-09-2005, 19:17:02 door gaffe »
sic transit gloria mundi

Offline jeroen23

• Forumlid
« Reactie #268 Gepost op: 21-09-2005, 19:42:39 »
hmmm, inderdaad, die vent die giel in het pak helpt:

http://giel.vara.nl/videoarchief.php?c_id=1&page=5&aantalberichtentonen=5

maarre, waar renteniert hij eigenlijk van?

Offline sneeuwvlokje

• Forumlid
« Reactie #269 Gepost op: 21-09-2005, 21:03:24 »
ik heb geen enkele reactie gelezen, maar heb toch sterk de behoefte om iets te zeggen over deze ongelikte beer.
Als ik zijn "wijze" woorden hoor in de afleveringen die nu vertoond zijn moet deze hork toch echt een geweldig spelletje spelen...(hoop ik).
Wat een arrogante, gefrusteerde en jaloerse "surviver".
Het enige wat hij in zijn vingers heeft is volgens mij verf, want omgaan met mensen (wat esther volgens hem totaal verkeerd doet) is volgens mij de gave die mr. robinson juist totaal niet beheerst.
Dit kan hij toch niet lang volhouden in een groep...volgende aflevering weer voor de buis!!! ::)

Offline Koekie

• Forumlid
« Reactie #270 Gepost op: 21-09-2005, 21:46:00 »
Wat m´n voorganger of ster allemaal schrijft ben ik het helemaal mee eens. John is achterbaks, betweterig, onbeschoft, egoistisch en overheersend. Hij is alles waarom of de Belgen een hekel aan Hollamnders hebben. Als zo´n zielige man op tv is, schaam ik me ervoor een Nederlander te zijn. Daarom excuses aan alles en iedereen voor het bestaan van een dergelijke nare man. Hopenlijk speelt hij inderdaad een rol en lachen we straks samen om het gegeven dat hij ons voor de gek heeft gehouden.

Tot nu is rentesjonnie in ieder geval eenramp. Misschien een idee om een pool te houden voor mensen die rentesjonnie net zoals ik een verschrikkelijk oetlul vinden en dan vind de uitslag van de pool z´n weg naar Delft wel.

Nogmaals excuses voor deze  man, die zelfs het vak van vingerschilder te schande maakt.

Zo, dat was even lekker afreageren. De aflevering van maandag net even op video bekeken. Om even stoom af te blazen nav rentesjonnie z´n schandalige gedrag werkt deze wijze van reageren fantastisch.

De 51-jarige John Vermolen is een rebelse rentenier en doet aan vingerverven. Deze “oude hippie” uit Delft is een vrijbuiter en wil zich door niemand laten leiden. Hij heeft uitstraling en geeft toe ook best wel ijdel te zijn.

Bron: Kanaal Twee

Offline Harry

• Forumlid
« Reactie #271 Gepost op: 21-09-2005, 22:25:31 »
tja, heb me speciaal geregistreerd hier om mijn kwaadheid even te kunnen uiten. Heb tot de reeks van dit jaar altijd de fora trouw bezocht, en vond het wel even leuk geweest. Maar wat die John deze aflevering uitgevreten heeft....... Jonge jonge wat een triestheid. Zo zielig voor hem dat hij zo ontzettend gefrustreerd is. Manupilatie of niet, is waarschijnlijk veel liefde te kort gekomen.
Esther daarentegen, welke bedenkingen sommigen hier ook tegen haar hebben, lijkt me een positieve ondernemende vrouw.
Het verschil is duidlijk tussen die twee, John met zijn trieste, wantrouwende afgezakte ogen, en Esther met haar open blik vol vertrouwen en liefde voor het leven.

Als je dit leest Johnh, zoek hulp, want het is nog niet te laat.

Offline Daisy

• Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
« Reactie #272 Gepost op: 21-09-2005, 22:58:37 »
Was vandaag pas in de gelegenheid aflevering 4 te bekijken. Ik had al wat meegekregen, de afvaller en dat ik behoorlijk wat had gemist, dat John niet meer echt geliefd was en dat het niet mis was. Ik had me op wat voorbereid, maar dit sloeg echt alles. M'n haren stonden rechtovereind toen ik hoorde wat John allemaal te vertellen had. En hij noemt zichzelf Mr. Robinson? Wat een humor ::rofl::. "Of jij gaat of ik ga!" Nou John, als je zo'n held ben, stap dan zelf maar op! ::zwaai::

Offline tweetyke

• Forumlid
« Reactie #273 Gepost op: 21-09-2005, 23:37:26 »
 ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::)
pfff wat een gedoe om één man, zelfs de zogenaamde deskundige komen ah woord hier.
Voor mij is het zeer simpel deze man is de naam robinson niet waardig en heeft tot dusver niks bewezen. Enkel zichzelf voor heel Nederland en België zich uiterst belachelijk gemaakt.
Dus simpel weg ermee  ::zwaai:: ::zwaai:: ::zwaai:: ::zwaai:: ::zwaai:: ::zwaai:: ::zwaai:: ::zwaai:: ::zwaai:: ::zwaai:: ::zwaai:: ::zwaai::

Offline Sander2602

• Forumlid
« Reactie #274 Gepost op: 21-09-2005, 23:40:06 »
Wat een verschrikkelijke en gemen man hoe hij tegen esther deedt zo laf.  ::ohno:: ::niet-ok:: :(

Offline Starry Night

• Forumlid
« Reactie #275 Gepost op: 21-09-2005, 23:44:39 »
Volgens mij weet jij ook niet van toeten of blazen.

Dat kan ,ja. Vandaar dat ik een deskundige aanhaal, iemand die wel van toeten en blazen weet, iemand die op basisscholen en ook in veel werkkringen iets probeert te doen aan pestgedrag, door bepaald zeer menselijk gedrag eens onder de loep te nemen. Hij staat overigens niet alleen in zijn conclusies.

Wat makkelijk is is het opnemen voor het slachtoffer. Ik bekijk de zaak tenminste helder en zie ook haar 'fouten' John gaat veels te ver maar heel dat team daar is geen groepje tbs-ers met een gedragsstoornis.

Ik weet niet of het opnemen voor een slachtoffer makkelijk is... Feiten weerspreken die stelling nogal. Kijk naar de hele maatschappelijke discussie over zinloos geweld, waar één van de meest verbazingwekkende verschijnselen is dat juist (bijna) niemand het voor een slachtoffer opneemt.

Maar je hebt natuurlijk wel gelijk in een bepaald opzicht: voor ons toeschouwers is het makkelijk. Een beetje vergelijkbaar met al die mensen die beweren dat ze wél in zouden grijpen als iemand op straat in elkaar geslagen zou worden. Waar zitten al die mensen als het echt gebeurt, vraag je je dan af.

In die zin wil ik dus eigenlijk bij nader inzien wel met je meegaan, en de zaak eens vanaf de andere kant bekijken.

Dat Esther je irriteert is natuurlijk nogal persoonlijk. Het mag toch niet zo zijn dat een persoon die irriteert, zelfs niet als die persoon meerdere mensen zou irriteren, vernederd mag worden. Volgens mij vind jij dat ook niet.

Voor mij draait het daarom. Ik wil nu even met je meegaan in het uitgangspunt dat Esther een irritant persoon is. Niks subjectief, even als uitgangspunt nemen: ze is het soort mens dat irritaties oproept, zoals Björn dat ooit overduidelijk ook was.

Jij schreef dat John dat gewoon eerlijk tegen haar moet zeggen. In dat stadium lopen onze meningen uiteen. Als ik naar de mensen in mijn omgeving kijk die me irriteren, dan moet ik zeggen dat ik juist zoveel mogelijk mijn best doe dat te verbergen. Het tonen levert namelijk niets op dan dat je die ander kwetst. Die persoon wordt er niet minder irritant door, want je bent zoals je bent.

Okay, zul je dan terecht stellen, maar jij zit ook niet half verhongerd met zo iemand op een eilandje. Dat klopt. Zo zou ik me prima voor kunnen stellen dat ik een figuur als Nolleke op een gegeven moment een hap zand in haar eten zou gooien. Maar daar kom ik op een cruciaal punt: op een gegeven moment. Maar dat ontbreekt hier dus. John heeft nauwelijks de tijd gehad om zijn aversie tegen Esther op te bouwen. Hij kent haar net. Het lijkt alsof hij getriggerd wordt door het feit dat er een bed en voedsel voor haar klaar staat. Een externe factor dus, waar Esther niets aan kan doen. En zelfs al zóu ze daar naar op gereageerd hebben, dat rechtvaardigt volstrekt niet wat daarna gebeurt. Temeer daar ik John niet op argumenten van Esther hoor ingaan. Elke keer dat ik Esther hoor argumenteren, dan bast John er inhoudsloos doorheen. Als Esther al een irritante trek heeft, dan zou het dat kunnen zijn: ze wil mensen overtuigen met argumenten. En daardoor zal ze dus telkens in conflict komen met mensen die dat niet kunnen of dat niet willen.

Volgens mij is het nog veel te vroeg om te concluderen dat Esther de andere kandidaten daadwerkelijk ergert, als persoon bedoel ik. Volgens mij hebben ze daar de kans nog niet eens voor gehad.

Overigens, je rept over "alle 5 medekandidaten". Ik heb de getallen niet zo in mijn hoofd, maar Nicole valt daar natuurlijk wel buiten. Overigens ook een personage dat ergernissen oproept. Maar daarmee nog niet iemand die daardoor met de grond gelijk gemaakt mag worden.

Offline tweetyke

• Forumlid
« Reactie #276 Gepost op: 21-09-2005, 23:46:56 »
pfff this mr een spel hoor!!

Offline Starry Night

• Forumlid
« Reactie #277 Gepost op: 21-09-2005, 23:56:01 »
Neem maar eens in gedachten:"Stel dat John gelijk heeft, en Esther is een vreemde vogel waar we niks mee aankunnen". Als je zo eens aandachtig kijkt respecteer je John's reactie een heel stuk beter. Dat heb ik ook gedaan wetende dat er een hoop anders verteld wordt.

Beste Remko, wat je schijnt te ontgaan is dat het iedereen hier niet zozeer gaat om wat we niet zien, maar juist om wat we wel zien. Daar is niets aan te verknippen. En ik probeer me nu even voor te stellen wat voor afschuwelijk irritants Esther zou hebben kunnen uitvreten buiten beeld (ze heeft juichend op dat bed staan dansen en geroepen "Jullie mogen er niet bij, jullie mogen er niet bij", ze heeft in John's eten geplast, ze heeft op luide toon liedjes van René Froger staan zingen), maar dan nog kan ik op geen enkele manier John's gedrag begrijpen, laat staan respecteren. Althans, ik begrijp het wel, maar dat maakt dat ik het dus een misselijke man vind. Of hij is een ingehuurd acteur, en dan vind ik de programmamakers misselijke mensen.

Offline Starry Night

• Forumlid
« Reactie #278 Gepost op: 21-09-2005, 23:56:45 »
pfff this mr een spel hoor!!

Ja, voetbal ook. Wat is je punt...? ::)

Offline mapel

• Forumlid
  • Ach,.. ik ben er nog wel eens hoor!
« Reactie #279 Gepost op: 22-09-2005, 00:02:27 »
::vergroot::
Yup, 't is 'em!

Het is hem zeker, maar dat maakt hem niet meteen een acteur natuurlijk. Zat mensen die wel eens mee hebben gedaan in een commercial of als figurant ergens wat hebben gedaan. Hij renteniert dus loopt de hele dag met zijn ziel onder de arm  ;), dan ga je misschien dit soort dingen doen. Laat ik nou maar in de integriteit van EP geloven en er van uitgaan dat John geen setup is in ER.
Begrip en respect hebben voor elkaar voorkomt oorlog....