Te irritant opgewekt en plaat voor het hoofd. Zoals Nicole al zei ik snap niet hoe zo iemand zo zijn best kan blijven doen om aardig gevonden te worden.
Dat bedoelde Nicole duidelijk als een compliment, misschien is dat je ontgaan...? Esther kwam op mij ook uitermate veerkrachtig over. Ik denk trouwens dat Esther het aanvankelijk ook niet echt geloven kon. Ik kon het in ieder geval niet geloven wat ik zag.
Hoe onbeschoft of lomp het ook van John was Esthers gedrag was alleen maar olie op het vuur. Als ze nu gewoon eens even het laat zoals het is i.p.v. gefrustreerde mensen die niet goed in hun vel zitten constant op de huid te zitten om hun van mening te laten veranderen dat werkt averechts bij 9 van de 10 mensen.
Volgens mij werd ze constant op uiterst agressieve wijze aangevallen, dus kon niets laten zoals het was. Ze zochten haar op in de aanval, zij niet hen. Esther zegt: "...en ik geef je daarin gelijk", en John bast daar meteen doorheen: "Ik zit hier niet om gelijk te krijgen." Nee, dommekracht, dat bedoelde ze ook niet. Ze bedoelde niet "Jij als persoon hebt gelijk", ze bedoelde "de opmerking die je maakt heeft een punt." Ze zat niemand op de huid om hun mening te laten veranderen, ze zat zich te verdedigen tegen de meest afschuwelijke aantijgingen. Als ze dat niet had gedaan, dan was ze een soort Raymond geworden. Nee, dat werkte...
Bob van der Meer, een deskundige op het gebied van pestgedrag, zegt over het verschijnsel waaraan jij je schuldig maakt:
Men is geneigd om slachtoffers van geweld (gedeeltelijk) de schuld te geven. Dit is een psychologisch mechanisme: de neiging van de mens. Dit mechanisme zit niet alleen in het hoofd van omstanders, maar ook in dat van de pesters. En dit gaat vaak ongemerkt. "Het zal dus ook wel wat aan jezelf liggen dat je gepest wordt."
(...)
Dit verschijnsel, het zondebokfenomeen genoemd, is één van de vier psychologische mechanismen waarvan bij elke vorm van geweld sprake is. De vier mechanismen zijn: het zondebokfenomeen, de samenzwering om te zwijgen, het omstanderdilemma en dus de neiging van ons allen om het slachtoffer van geweld of machtsmisbruik (een gedeelte van) de schuld te geven.Zoals je ziet: niks nieuws onder de zon. Je hobbelt duidelijk gewoon achter de algemene opinie aan. Des te verkwikkelijker dat de meerderheid op dit forum het wel scherp ziet.