'k heb de afgelopen aflevering nog eens bekeken (omdat mijn moeder die aflevering nog niet gezien had, en op video keek), en ik ben er nog steeds niet goed van.
elk jaar is er wel een of ander voorval geweest dat hevige reacties uitlokte bij menig forumganger zoals vb de gestolen bananen of de 3 musketiers uit de mangrove die terugkeerden of ...Maar dat was allemaal nog wel te relativeren. Maar dit ??!?
Nog nooit heb ik zo zitten schelden voor tv of heb ik me zo kwaad gemaakt voor het scherm.
Onbegrijpelijk, onaanvaardbaar en onmenselijk, de manier waarop john (én de rest van de groep) esther behandelt.
John wijst alle leiderschap af (zegt hij zelf), terwijl hij zichzelf toch als natuurlijke leider van het toenmalige ouderenkamp had uitgeroepen.
Ik zie niet in waarom hij zo tegen esther doet, echt, ik zie het absoluut niet.
Waarschijnlijk zal hij zich wel ongelooflijk bedreigd voelen door esther en is hij jaloers op haar privilege (dat esther zelf trouwens resoluut afwijst) en over het feit dat een vrouw de leider is, maar dan nog,...zo hard reageer je daar dan toch niet op als normaal weldenkend mens?
In de kleine epiloog tijdens de aftiteling wist john nog te vertellen dat esther alles naar haar hand zet.
Is die man nu blind en doof en heeft hij geen grijntje zelfkennis ofzo ?? Hij is degene die alles en iedereen naar zijn hand zet (en dat was ook al het geval bij het ouderenkamp, alleen was het daar in mindere mate), en alleen nicole (en esther uiteraard) lijkt zich daarvan bewust te zijn.
Als de twee meelopende belgjes dan eens iets zeggen over de situatie, is hun commentaar te belachelijk en achterlijk voor woorden "ik vind het gewoon niet eerlijk als iemand anders moet weggaan" dixit wim. Zou het dan wel eerlijker zijn als esther zou vertrekken?? Of kleine meredith "die leidersrol is wel in uw nadeel hé". Neen, de rol op zich is geen nadeel, 't zijn de overige kampleden die er een nadeel van hebben gemaakt. Ik begrijp die nutteloze uitspraken van hen echt niet. Kan je nog iets dommer zeggen?? Neen, Meredith en Wim zijn al bijna even erg als John en Carl.
De commentaar van Carl is al even laag en even dom:
- uitspraak n°1: "we verliezen een spel. wij kennen meredith, wim en nicole ook niet. Maar we moeten iemand wegstemmen". En wààrom juist moet dat dan wel esther zijn? Ze kennen esther toch ook niet.
- uitspraak n°2: "wij doen er ook alles aan om hier te blijven". Dat is vrij duidelijk ja; iemand terroriseren tot die bijna breekt. En dan nog, is dat dan een reden waarom de rest meer recht zou hebben om te mogen blijven en esther niet?
- uitspraak n°3: "we moeten allemaal op een dag weg". Dus daarom zou esther nu al moeten vertrekken? Wel beste carl, als iedereen toch op een dag weg moet, had dan maar zelf meteen vertrokken.
- uitspraak n°4: "Iedereen wil een kans". Zij gaan ervan uit dat iedereen hen kansen geeft, maar zelf doen ze nog niet eens 1 seconde de moeite om esther een kans te geven.
Nu ik die conversatie nog eens bekeken heb, zie ik pas hoe absurd, belachelijk, achterlijk en dom sommige van die uitspraken zijn. Volledig buiten de context, nutteloos en vooral achter baasje john aanhinkend. z-i-e-l-i-g.
't is duidelijk dat john de sterkere vrouwen probeert onderuit te halen.
eerst probeert hij dit met elsje (die zéker tegen john zou zijn ingegaan als hij zo tekeer ging tegen esther) toen ze in conflict lagen. In het nieuwe kamp probeert hij esther zwak te maken door haar onderuit te halen (of toch een poging daartoe doet). en op de eilandraad door nicole weg te stemmen
Nicole zal achteraf wel gebaald hebben denk ik dat ze niet is ingegaan tegen de tirranie van john, omdat ze ondanks haar zwijgen toch is weggestemd. En ik vraag me ook af of de overige kampleden echt zo onverschillig en emotieloos zijn (maar als ze dit toelaten, kan je bijna niet anders dan die conclusie te trekken).
Het enige rechtvaardige zou zijn als john zo snel mogelijk uit de expeditie ligt (door weggestemd te worden, door op te stappen of het beste zou zijn door de procudtie worden afgevoerd), want op deze manier maakt hij esther psychisch kapot, en dat zorgt meestal voor diepere wonden dan fysieke pijn.
Schrijnend
Frustrerend
Walgelijk
Schokkend