Auteur Topic: [kandidaat Be] Carl  (gelezen 119818 keer)

Offline aav

• Forumlid
Re: [kandidaat Be] Carl
« Reactie #280 Gepost op: 25-10-2005, 00:28:03 »
ik wist dat hij over lijken zou gaan maar dan figuurlijk bedoelt maar vandaag bleek dat die man echt over lijken gaat. heb je hem zien zitten toen maxime daar lag. meneertje carl zat er een beetje ongeinteresseerd bij en dan op het einde terug de slijmbal gaan uitgangen tegen maxime. bach wat een enge man.

tsk. Niet zo snel van die nare grote woorden gebruiken! Carl had daar net zelf ook een enorme inspanning geleverd hoor. Misschien, heel misschien, was hij niet bezig met een ander aan zijn lot over te laten maar bezig met uithijgen en bijkomen en niet in de weg lopen. Trouwens, is het je opgevallen wie Maxime in zijn armen naar het strand droeg?

Ik vind dat Carl een paar hele nare karatertrekken bloot geeft bij deze expeditie. Maar de beschaafde tvkijkers kunnen er ook wat van zeg!

Offline Guikie

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hop hop..... weg?!
« Reactie #281 Gepost op: 25-10-2005, 00:38:52 »
Carl staat in feite met een been in de finale. Hij zal de volgende week op winnaarseiland zitten en daarna wss teruggestuurd worden. Dan zullen er nog maar 4 mensen op het eiland zitten, en als Marnix daar niet bij zit zie ik (afhankelijk vand de soort proef) niemand in staat hem nog te verslaan in een proef. Komt nog bij dat hij alle 6 zijn stemmen nog heeft en de anderen wss minder
::jaja:: zou kunnen.. Maar er komt vast nog wel een vragen proef, en daar is hij nou niet bepaald sterk in lijkt mij.. Sociaal is hij ook al niet helemaal 100% dus...  :-\\

Offline Pilgrim

• Forumlid
  • Ut Fryslân!
« Reactie #282 Gepost op: 25-10-2005, 04:31:25 »
ik wist dat hij over lijken zou gaan maar dan figuurlijk bedoelt maar vandaag bleek dat die man echt over lijken gaat. heb je hem zien zitten toen maxime daar lag. meneertje carl zat er een beetje ongeinteresseerd bij en dan op het einde terug de slijmbal gaan uitgangen tegen maxime. bach wat een enge man.
Kán het zijn dat Carl ook aan het bijkomen was...? Ideetje, hoor...

Ja dat denk ik ook. Ik mag de kerel absoluut niet maar ik geloof niet dat hij ongeinteresseerd was op dat moment. Ik heb gezien dat hij er vlot bij was om te helpen.

Zo, en nu ga ik niks aardigs meer zeggen over deze man. ::)

Offline kolibri

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #283 Gepost op: 25-10-2005, 07:26:32 »
tjonge tjonge wat heb jij een geluk zeg de volgende keer leg je er gewoon uit niemand moet je  wat een ramp om na je te kijken dat je nog in beeld bent bah eigenlijk is zonde van de uitzend tijd om jou in beeld te brengen
kolibri

Offline Lorelei

• Forumlid
  • Freedom frantically frolic and fine...
« Reactie #284 Gepost op: 25-10-2005, 08:00:02 »
Geloofden jullie dat wat ie zei over Marnix, dat Marnix het op wilde geven en dat dat winnaarseiland eik helemaal niet zo'n leuk eiland was ::oink:: ::oink::

Ok laat ik voorop stellen dat Carl niet echt mijn favoriet is zacht uitgedrukt ;)

Maar toch kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat hij wel op een bepaalde manier in beeld gebracht wordt. Ik wil daarbij niet zeggen dat er geen kern van waarheid in zou zitten, er is veel beeldmateriaal en ook al verknip of verdraai je veel - kan er natuurlijk nog wel  een kern van waarheid inzitten.

Wil hierover wel het volgende opmerken. Zoals we allemaal weten laten ze natuurlijk maar een deel van de beelden zien. Het is onwaarschijnlijk dat ze beelden laten zien die inconsistent zijn met overige beelden met name als een bepaald beeld is 'geschaafd' cq gecultiveerd (ie misschien nuancerende kantjes eraf gehaald om het voor de kijker wat duidelijker te maken bijv  ::hypocriet:: ) . Feitelijk weten we niet wat Marnix heeft gezegd op dat eiland. Gezien de beelden die we te zien kregen (Marnix met aapje gelukkig op 't eiland) lijkt dat in principe vrij onwaarschijnlijk. Misschien heeft hij dit echter wel gezegd- dat kunnen we niet weten. Wie weet had hij wel een plotseling gevoel van heimwee (op zich niet zo vreemd als je in the middle of nowhere zit met iemand met wie je niet klikt bijv- en Marnix is een zeer sociaal mens mi). Daarnaast weten we via commentaar van Marnix dat Carl het saai vond daar- nadacht over het spel en fanatiek hierin verder wilde spelen. Dat kan zijn beeld van het eiland en alle 'neutrale' uitspraken die Marnix er evt over gedaan heeft ook op een bepaalde manier gekleurd hebben, zonder dat hij meteen de intentie had het op een minder aantrekkelijke manier af te schilderen.

Het kan zijn dat Carl dit verdraait (als je het onaardig wilt zien) danwel op zijn manier geïnterpreteerd heeft. Maar persoonlijk vind ik het wel erg makkelijk om hem meteen voor een 'slang' uit te maken in deze context. Ok hij speelt het spel tactisch- kan je van meerdere mensen zeggen. Ok hij kan zeker zijn handen niet altijd in onschuld wassen (vooral met de Esther situatie) en heeft miss na herzien van eea wat soulsearching te doen. Het enige wat we met zekerheid kunnen zeggen is dat we dit beeld op tv te zien krijgen, wat net zo goed uit context gerukt kan zijn in deze.

Ik vraag me in de situatie Maxime- Carl toch af wie daar nou de 'kwade genius' was als het ware. Carl kan door zijn gedrevenheid wel een stempel op de groep drukken- echter zoals hij door Maxime op de hoogte gebracht werd over wat men zoal had gezegd over hem (nogal hard mijns inziens), dat deed echt zeer volgens mij anders had hij daar niet zo gezeten, en de anderen ook niet geconfronteerd. En de gedrevenheid van hem leverde - afgaande op dit gesprek wat uiteraard een subjectieve perceptie is-  veel voedsel op ook. Het feit dat de rest schuldgevoel had over uitslapen e.d. lijkt dat wel te staven, aangezien hij kennelijk toch druk bezig is geweest (iets wat we mi in de beelden nauwelijks te zien kregen). Natuurlijke sym- of antipathiën daargelaten (en ja ook ik heb wat vraagtekens bij het gedrag van Carl) kan ik niet ontkennen dat ik wat moeite heb met het beeld wat hier mi toch geschetst wordt. Dat hij hier afgeschilderd wordt als een 'slang' ahw dat gaat me gewoon te ver. We doen net alsof hij niet een mens met even menselijke emoties aldaar was, en een slechts berekenende persoon die over lijken gaat oid. Ik vind dat ondanks de  twijfelachtige acties gedurende de expeditie toch niet stroken met een aantal dingen.

« Laatst bewerkt op: 25-10-2005, 08:35:20 door Lorelei »
Entangled in temptation, seduction aims to embrace you

Offline Lorelei

• Forumlid
« Reactie #285 Gepost op: 25-10-2005, 08:01:07 »
Waarom kunnen we sympathie voor bijna iedereen in die groep opbrengen, met allerlei 'excuses' maar niet voor hem? Ja hij is gedreven, ja hij gaat daarin denk ik soms te ver- doet je dat niet afvragen waarom dan? Kennelijk heeft hij toch wel degelijk voor de groep ook iets betekend - en we weten allen uit ervaring lijkt me, dat 'strebers' en fanatici in Expeditie het nooit makkelijk hebben, en vaak ook wel in de beelden een bepaalde rol toebedeeld krijgen.

Waar ik vooral moeite mee heb is het gevoel te krijgen gemanipuleerd te worden in wat ik van Carl moet vinden. Ik probeer elke keer redelijk open te staan, en merk toch dat me dat soms moeilijk lukt. Een combinatie van persoonlijkheidsconflict en de manier waarop de programmamaker verkozen heeft hem weer te geven vermoed ik. Dat terzijde vind ik niet dat hij het verdient om een zo eenzijdig en nogal ongenadig oordeel over zich heen te krijgen daar waar we kennelijk bereid zijn van veel expeditieleden hun menselijkheid te vergeven of juist erdoor ontroerd te raken. Carl speelt de expeditie op zijn manier- daar kan je het mee eens of oneens zijn, dat kan je liggen of niet. Maar om daarmee meteen alles wat hij doet of zegt in een bepaald daglicht te zetten en al zijn (on)hebbelijkheden onder een loep te nemen, al zijn uitspraken meteen op een bepaalde manier te interpreteren, vind ik gewoon niet kloppen. We hebben daarvoor eenvoudigweg te weinig objectieve informatie- we weten allemaal hoeveel montage, knipwerk en selectie aan beelden kan schelen in hoe een karakter wordt neergezet en niemand kan zo eenzijdig zijn. Het minste wat we kunnen doen, lijkt me, ongeacht wat de beelden oproepen, is hem een beetje credit te geven en niet in alles meteen van het worst case scenario uit te gaan vwb interpretatie van wat hij zegt en eraan te verbinden - al dan niet algeheel geldende - conclusie.
« Laatst bewerkt op: 25-10-2005, 08:07:03 door Lorelei »

Offline Hoosh

• Forumlid
« Reactie #286 Gepost op: 25-10-2005, 08:55:12 »
Tis een enorme mazzelpik. Maar ook een enorme manipulator en egoïst. Hij had gezien dat Douwe al zijn stemmen had ingezet, en toch doet hij niets. Hij had immuniteit, dus wist hij dat hij al stemmen over ging houden. Hij wist ook dat Marleen zou stemmen op Douwe, dus hij wist dat hij niet al zijn stemmen in hoefde te zetten. Dit is dus de tweede keer dat hij zijn maatje een mes in zijn rug steekt.

In het voorstukje kreeg je te zien dat hij heel sneaky de groep zwart maakt door te stellen dat maxime massaal afgestemd is. Berekend als hij is, weet hij dat op die manier marnix met al zijn rechtvaardigheidsgevoel verhaal wil halen. En dus dat marnix ook terug gaat, en verhaal haalt. Hierdoor weet Carl dat marnix zwakker word, wat een voordeel zal zijn in de finale (evenwichtsbalk)en eventueel kan marnix er ook uitgestuurd worden door de onrust die er gekweekt is.

Carl is gamer bij uitstek, hij heeft alles over voor het spel. Hij zou zijn moeder nog verkopen als hij daardoor het spel zou winnen. Vrienden betekenen niets voor hem. Qua tactiek kan hij (helaas!!!!!!!!!) de finale halen, maar onderweg heeft hij te veel schade aangericht om die finale te winnen.
Bij vlagen ben ik geniaal, helaas is het hier altiid windstil!

Offline Lorelei

• Forumlid
« Reactie #287 Gepost op: 25-10-2005, 09:18:38 »
Tis een enorme mazzelpik. Maar ook een enorme manipulator en egoïst. Hij had gezien dat Douwe al zijn stemmen had ingezet, en toch doet hij niets. Hij had immuniteit, dus wist hij dat hij al stemmen over ging houden. Hij wist ook dat Marleen zou stemmen op Douwe, dus hij wist dat hij niet al zijn stemmen in hoefde te zetten. Dit is dus de tweede keer dat hij zijn maatje een mes in zijn rug steekt.

Ok laten we even kijken naar hoe jij in de expeditie zou staan. Zover gekomen, je weet dat in feite iedereen (in de volgende eilandraden) tegen je kan stemmen en je er zo uitligt. Je hebt 6 stemmen.Als je die nu inzet- ten bate van een ander, indirect van jezelf-  weet je nog niet eens zeker of het een zak helpt want misschien hebben nog wel meer mensen stemmen op Maxime uitgebracht. Je zet 6 stemmen in- ofwel je verliest (miss) ofwel je speelt quitte- dan afwachten wie wint Douwe of Maxime. Daarna ben je tenzij je wéér een immuproef wint, een sitting duck...

Mijn loyaliteiten naar vrienden gaan ver zonder meer, misschien had ik ze alle 6 gegeven in zijn situatie geen idee. Maar ik vind dat moeilijk te beoordelen. Carl is gedreven en ja hij gaat voor zelfbehoud. Dus nee hij zal dat niet doen. Had Maxime het in zijn plaats gedaan??? I doubt it. Vriendjes prima maar om je volledig kaal te geven met het zicht op de finale...  ??? ::)

De voice-over doet het voorkomen als een gebrek aan loyaliteit, maar de uitleg van Carl vind ik -persoonlijk- rationeel en logisch klinken. Vanaf de bank thuis makkelijk oordelen wat jij had gedaan in zijn plaats, als 'vriend' - daarmee werken ze erg op je sentiment, maar dit zijn geen vrienden... ze kunnen het vinden en zijn rivalen in een strijd.. ik zou zeer moeten afwachten of Maxime het in zijn plaats had gedaan ik vermoed toch ten zeerste van niet, eigenlijk  ::ohno::

Citaat
In het voorstukje kreeg je te zien dat hij heel sneaky de groep zwart maakt door te stellen dat maxime massaal afgestemd is. Berekend als hij is, weet hij dat op die manier marnix met al zijn rechtvaardigheidsgevoel verhaal wil halen. En dus dat marnix ook terug gaat, en verhaal haalt. Hierdoor weet Carl dat marnix zwakker word, wat een voordeel zal zijn in de finale (evenwichtsbalk)en eventueel kan marnix er ook uitgestuurd worden door de onrust die er gekweekt is.
Carl berekenend en Marnix rechtvaardig..  :-\\ Precies zo ongeveer als men ons wil doen geloven. Misschien voelde Carl zich wel beladen met schuldgevoel omdat hij niks doen kon aan de exit van Maxime- en besloot hij daarom wel eea iets aan te dikken naar Marnix toe wetende dat hij goede vrienden met hem was. Je hoeft toch niet alles meteen zo berekenend vooruit te zien ?? Ja hij is zeer bezig met het spel (althans volgens de woorden van Marnix die er zeer veel minder mee bezig is iig ;) ) maar dan hoeft het toch nog niet meteen een berekenende zet te zijn ??? ik vind het persoonlijk erg moeilijk te geloven dat elke zet die Carl tp heeft gedaan met een bepaald oogpunt, een bepaalde berekening gedaan is- met het oog op winstbejag en positiebepaling. Wie zegt trouwens dat de finale een evenwichtsproef is? is dat ergens aangekondigd?? Vorig jaar was dit iig niet zo. En wie zegt dat 1. Marnix hierin de beste tegenstander is 2. hij die tegenstander wordt en Carl hem daarom nu op deze manier uit wil schakelen?

Citaat
Carl is gamer bij uitstek, hij heeft alles over voor het spel. Hij zou zijn moeder nog verkopen als hij daardoor het spel zou winnen. Vrienden betekenen niets voor hem. Qua tactiek kan hij (helaas!!!!!!!!!) de finale halen, maar onderweg heeft hij te veel schade aangericht om die finale te winnen.

Fanatiek ok, maar zoals ik al eerder opmerkte , waarom hem zo eenzijdig belichten ??? Feitelijk hebben we alleen het woord van de voiceover/ programmamaker over zijn intenties cq de mate waarin dit daadwerkelijk het geval is. En dat die programmamaker niet altijd geheel 'objectief' omspringt met hoe eea is weergegeven lijkt me een redelijk veilige aanname  ::)
« Laatst bewerkt op: 25-10-2005, 09:27:50 door Lorelei »

Offline A.P.P.E

• Forumlid
« Reactie #288 Gepost op: 25-10-2005, 09:24:26 »
Ik weet niet of Marnix verhaal gaat halen omdat Carl
in het voorstukje zegt dat Maxime volledig afgeslacht is....
Ik denk (hoop) dat Marnix het volledig beu is om met Carl
op 1 eiland te zitten. Waarschijnlijk laat de regie ons weer doen
geloven dat hij verhaal wil gaan halen, maar de regie heeft ons al
vaker bij de neus genomen (de wanhopige poging om de kist open
te krijgen van nicole). Waarschijnlijk is Marnix beu om met Carl
op 1 eiland te zitten, hij kwam het eiland op en begon direct
weer het spel te betrekken op Marnix en Emma. Marnix houdt niet zo
van dat gedoe met het spel en zal Carl beu zijn.

Carl is gewoon een gruwelijk manipulerende puber... Hij probeert
iedereen op het verkeerde been te zetten. Maxime heeft hij al
laten vallen. Krokodilletranen nadat hij eruit was gestapt.
Krokodilletranen want zo heeft Carl meer kans op de eindoverwinning.
Nu probeert hij Marnix en Emma tegen Douwe op te zetten....

Wat een smiesert...

Offline Lorelei

• Forumlid
« Reactie #289 Gepost op: 25-10-2005, 09:34:56 »
Leg eens uit waarom dat 'krokodilletranen 'zijn in het licht van de stemopties ajb  ??? Waarom kan hij het niet oprecht erg hebben gevonden dan maxime eruit ging ?

Ik begrijp het niet helemaal, had hij dan al zijn stemmen in moeten leveren voor Maxime, met onduidelijke uitkomst, terwijl hij weet hoe slecht hij 'ligt' bij de rest van de groep..?

Wees eens eerlijk.. wat had jij gedaan in die positie  ???

Offline Bakkertje

• Forumlid
« Reactie #290 Gepost op: 25-10-2005, 09:59:52 »
Ik snap gewoonweg niet dat Carl geen stmemen heeft gebruikt....mss wel omdat hij dacht dat de anderen wel op Douwe zouden stemmen en hij zo zijn eigen stemmen veilig in zin zak kon houden...ik weet het niet...zeker weet ik wel dat Carl niet voor mij de Robinson is...hij komt idd manipulerend over, maar net als Lorelei zegt kan dit ook zo gebracht worden door het produktieteam...maar ik heb mijn twijfels wel bij de oprechtheid van Carl...we meoten maar afwachten hoe alles gaat verlopen ;)
Altijd blijven lachen wat er ook gebeurd, al is het van de zenuwen!

Offline Tweety

• Forumlid
  • Carpe fucking diem!
« Reactie #291 Gepost op: 25-10-2005, 10:00:27 »
Ik bewonder de manier waarop je probeert Carl "objectief" te blijven beoordelen. ::ok:: Ik denk dat je wel gelijk hebt door te stellen dat ook hij het spel gewoon op een bepaalde manier speelt en misschien vooral negatief wordt belicht door de montage.

Maarrrrrrr...  ;D
Ik kan me niet voorstellen dat de montage op zo'n overdreven manier iemand van oké tot niet-oké persoon wil/zou/kan veranderen. Zoals al eerder gesteld (ook door de makers en door ex-deelnemers) worden personen misschien wel op een bepaalde manier 'neergezet', wordt hun karakter min of meer 'uitvergroot' maar wel altijd op een echte manier. De personen worden wel getoond zoals ze zijn. Carl is dus echt wel op een slinkse manier bezig de boel zoveel mogelijk te manipuleren. Als je de beelden in twijfel trekt en 'montage' als excuus gebruikt dan zou je dit forum wel op kunnen doeken. We zien nou eenmaal alleen wat we zien.

Natuurlijk is het Carl z'n goed recht om op deze manier het spel te spelen. Maar dat wil nog niet zeggen dat men die manier van 'spelen' ook moet waarderen of zelfs maar accepteren. Carl gaat vrij ver in het uitspelen van mensen, in het ikke-net-iets-meer-dan-jij. Maar ook in het kwetsen van anderen om er zelf beter van te worden. En daar kan ik dus echt absoluut niet tegen. En het is ook alleen maar menselijk dat je van mensen die je al totaal niet mag of vertrouwd veel minder kunt hebben dan van mensen die 'een keer' iets minder aardigs doen. Zo is dat nou eenmaal, it's only human.

Carl is gedreven en ja hij gaat voor zelfbehoud. Dus nee hij zal dat niet doen. Had Maxime het in zijn plaats gedaan??? I doubt it. Vriendjes prima maar om je volledig kaal te geven met het zicht op de finale...  ??? ::)De voice-over doet het voorkomen als een gebrek aan loyaliteit, maar de uitleg van Carl vind ik -persoonlijk- rationeel en logisch klinken. Vanaf de bank thuis makkelijk oordelen wat jij had gedaan in zijn plaats, als 'vriend' - daarmee werken ze erg op je sentiment, maar dit zijn geen vrienden... ze kunnen het vinden en zijn rivalen in een strijd.. ik zou zeer moeten afwachten of Maxime het in zijn plaats had gedaan ik vermoed toch ten zeerste van niet, eigenlijk
Ik vind het ook nog niet eens zo erg dat Carl geen stemmen ingezet heeft. Maar als hij er dan bij gaat verkondigen dat hij wel degelijk heeft gezien dat er heel veel stembriefjes in de urn zaten.... en als hij dan Douwe veroordeeld omdat Douwe "een sterk iemand wegstemt om er zelf beter van geworden"  dan ben je toch wel heel erg hypocriet bezig.
En ja, ik denk wel degelijk dat sommige mensen hun stemmen "geofferd hadden"  voor Maxime. Marleen heeft twee stemmen op Douwe uitgebracht in een poging Maxime er in te houden. Dus ook dat valt niet echt goed te praten.  ;)

Citaat
ik vind het persoonlijk erg moeilijk te geloven dat elke zet die Carl tp heeft gedaan met een bepaald oogpunt, een bepaalde berekening gedaan is- met het oog op winstbejag en positiebepaling.
Daarin verschillen we van mening. Ik vind dat helemaal niet moeilijk te geloven. Sommige mensen gaan nou eenmaal zo in zichzelf/ het spel op dat alles overdacht is.

Als ik dan positieve eigenschappen aan Carl toe zou moeten dichten dan zouden dat doorzettingsvermogen en fysieke kracht zijn. Op zich goed Robinson-eigenschappen, maar helaas niet genoeg  ::ohno::
Just because you're paranoid, don't mean they're not after you

Offline A.P.P.E

• Forumlid
« Reactie #292 Gepost op: 25-10-2005, 10:01:39 »
Hij kan ook krokodilletranen gehuild hebben om weer
een beetje in de smaak te vallen bij de andere
eilandbewoners. Maar hij weet nu zelf ook
dat hij een stuk dichter bij de eindoverwinning
zit. En om de volgende aflevering Marnix op te
ruien tegenover Douwe... Dan zit hij helemaal goed
en zal hij de finale wel halen

Offline islandhopper

• Forumlid
  • please don't take it personal!!!
« Reactie #293 Gepost op: 25-10-2005, 15:10:17 »
Lorelei, bedankt voor het 'tegenhangen' over de persoon Carl. Ik vind het wel goed dat er iemand is, die de nuance aanbrengt.  ::bravo:: Ook ik heb de neiging om hem als een 'slang' te typeren, als je ziet op welke manier hij elke keer 'toeslaat'. Dat is best sneaky, en ook zo snel als een slang (als je kijkt naar die proef met Esther bv). >:(
Maar nog iets anders. Iemand zei eens, dat als je ziet hoe mensen met kinderen omgaan, je ziet hoe ze werkelijk zijn. Daar moet ik vaak aan denken, en het valt me op dat dit tot nu toe altijd wel klopt. volwassenen met een vriendelijke houding naar kinderen, zijn vaak wel heel oké in mijn ogen.
Waar wil ik heen? Op het eiland was er een klein, lief aapje. Niet boos worden, dat is niet geheel vergelijkbaar met kinderen, ik weet het.  ::jaja:: Maar ook beetje klein, kwetsbaar, soms ondeugend... vglbare eigenschappen ri kinderen. Marnix en Emma gaan allebij heel tof met dat aapje om, Carl vindt 'm ff leuk, maar daarna kan 'ie 'm wel vermoorden. Zegt toch wel iets over de persoonlijkheid van deze man, volgens mij. Heeft weinig ruimte voor een ander, of dat nou een mens of een aapje is. ::ohno::   ::joehoe::
... ook gewoon maar een mening...

Offline Castor_en_Pollux

• Forumlid
  • 1 die 2 is
« Reactie #294 Gepost op: 25-10-2005, 16:19:55 »
In Indonesië kwam ik bordjes tegen met daarop adviezen om apen niet te voeren en niet aan te raken. Ik ben er een keer bij geweest hoe een kind een aap aanhaalde. Zij deed dat volgens haar ouders vaker, maar werd op een gegeven moment wel in het gezicht gebeten.

Het aapje Chico wordt gebruikt in en voor een tv-programma. Waarschijnlijk is hij zo klein dat hij nog niet echt kwaad kan. Hij leert wel gewoonten aan, waarvan het maar de vraag is of hij daar niet een hoop last van krijgt. Het aanleren van het idee dat hij eten krijgt van mensen of van mensen ongestraft eten mag stelen kon hem wel eens duur te staan komen.

In Afrika werd er af en toe op de camping gewoon één doodgeschoten om te zorgen dat het stelen door apen ophield. Iets waar ik als Europeaan erg veel moeite mee had. Dit lot gun ik Chico zeker niet. In dit licht is het misschien verstandiger dat hij leert bij mensen weg te blijven en zijn eigen voedsel te vinden. Hoe begrijpelijk de emotie ook is om een klein aapje als Chico te aaien en te voeren.

Moet mij nog van het hart, Islandhopper, dat het mij merkwaardig overkomt om eerst iemand te prijzen voor het aanbrengen van nuance om vervolgens zelf zo te generaliseren.
« Laatst bewerkt op: 25-10-2005, 17:27:35 door Castor_en_Pollux »

Offline Ibung

• Forumlid
  • zurkeltrutte?.
« Reactie #295 Gepost op: 25-10-2005, 16:30:24 »
ik herken dat wel wat c&p zegt over het aangeleerde gedrag van apen. heb er menige van mijn lijf moeten jagen omdat ze zo brutaal en agressief als de neten kunnen zijn. ligt niet aan de dieren, maar aan de mensen. toch een beetje jammer dat men dan zo'n beestje gebruiken voor zo'serie. hoe hoog ik z'n aaibaarheidsfactor ook vind, chico voegt niets essencieels toe aan het programma.
(hoe geil die dan ook kan kijken)
As ge de endjes an mekare moet kneupe bende alted in touw

Offline Nootje

• Forumlid
  • Zoek de verschillen ...
« Reactie #296 Gepost op: 25-10-2005, 17:37:05 »
Het aapje Chico wordt gebruikt in en voor een tv-programma. Waarschijnlijk is hij zo klein dat hij nog niet echt kwaad kan. Hij leert wel gewoonten aan, waarvan het maar de vraag is of hij daar niet een hoop last van krijgt. Het aanleren van het idee dat hij eten krijgt van mensen of van mensen ongestraft eten mag stelen kon hem wel eens duur te staan komen.

In Afrika werd er af en toe op de camping gewoon één doodgeschoten om te zorgen dat het stelen door apen ophield. Iets waar ik als Europeaan erg veel moeite mee had. Dit lot gun ik Chico zeker niet. In dit licht is het misschien verstandiger dat hij leert bij mensen weg te blijven en zijn eigen voedsel te vinden. Hoe begrijpelijk de emotie ook is om een klein aapje als Chico te aaien en te voeren.

Daar ben ik het totaal met je eens.  Ik heb me dan ook afgevraagd hoe het verder moet met Chico na Robinson.  Waarschijnljk is hij van mensen is bij wie hij blijft, althans dat hoop ik, dan is zijn aangeleerd gedrag geen probleem.

Maar goed... i.d.g. gaat het om de wijze waarop Carl met het aapje omgaat.  Het verschil tussen hem en Emma en Marnix vertelt mij veel over zijn karakter. 
Het feit dat hij Chico zelfs ook maar niet één boontje gunt c.q. wil geven komt m.i. eerder voort uit hebberigheid, uit angst om zelf tekort te komen, dan uit de ware motivatie die jij noemt.  Ik geloof ook niet dat Carl's motivatie om Chico een 'rotaapje' te noemen (bij het vertellen over winnaars eiland) voortkomt uit zo'n overweging.

Je kunt beeldmateriaal manipuleren wat je wilt.  Gezichtsuitdrukking en lichaamshouding kun je er niet "bijplakken", die zijn echt .. zo ook bepaalde handelingen en de dingen die je zegt, zelfs al zijn ze niet helemaal binnen de context. 
Op je eigen "maat" stemmen en voor je nieuwe "maat" niet eens één stem opofferen.  Iemand zeggen haar immuniteit op te geven, maar deze wel zelf houden.  Iemand in een negatief daglicht zetten (meerdere personen).  En nu de wijze waarop hij Marnix van winnaarseiland afkrijgt, wat Marnix energie en stemmen (waarschijnlijk op Douwe) gaat kosten..... 
Dat zijn voor mij geen eervolle akties, die kun je niet manipuleren en getuigen m.i. niet van een "schoon" karakter.
.
« Laatst bewerkt op: 25-10-2005, 18:46:05 door Nootje »
Mensen zijn als dieren... behandel dieren als mensen...

Offline Cynneke

• Forumlid
« Reactie #297 Gepost op: 25-10-2005, 17:47:15 »

Op het Fok expeditie robinson forum werd gezegd dat er op de Talpa-site stond dat het een tam aapje was. Maar geen idee, want ik kom nooit op de Talpa-site (bijna nooit :P)
Ik onthoud altijd werkelijk alles. Het beroerdste is dat ik het me nooit op tijd kan herinneren.

Offline Castor_en_Pollux

• Forumlid
  • 1 die 2 is
« Reactie #298 Gepost op: 25-10-2005, 17:58:38 »
Op het Fok expeditie robinson forum werd gezegd dat er op de Talpa-site stond dat het een tam aapje was. Maar geen idee, want ik kom nooit op de Talpa-site (bijna nooit :P)

Even Imke de Jong, een exotenexpert en voorlichtster van Stichting Aap:

Wilde dieren zijn niet tam te maken door ze in huis te houden en ze horen zeker niet als clown op te treden in shows, circussen en reclamefilmpjes. Het is nodig dat de overheid strengere regels maakt en mensen zelf zouden zich veel meer moeten inleven in de dieren. Het zou mooi zijn als AAP in de toekomst niet meer nodig was

Dit kan natuurlijk niet op tegen iemand van iemand door iemand, laat staan de broer van mijn zus die een neef kent.    ;):P
« Laatst bewerkt op: 25-10-2005, 18:08:27 door Castor_en_Pollux »

Offline Fossiel

• Forumlid
  • Ben jij niet gewoon de mol?
« Reactie #299 Gepost op: 25-10-2005, 18:07:31 »
Even Imke de Jong, een exotenexpert en voorlichtster van Stichting Aap:

Wilde dieren zijn niet tam te maken door ze in huis te houden en ze horen zeker niet als clown op te treden in shows, circussen en reclamefilmpjes.
maar ja, weten die gasten Maleisië dat ook ::tandpastasmiley::