Tis een enorme mazzelpik. Maar ook een enorme manipulator en egoïst. Hij had gezien dat Douwe al zijn stemmen had ingezet, en toch doet hij niets. Hij had immuniteit, dus wist hij dat hij al stemmen over ging houden. Hij wist ook dat Marleen zou stemmen op Douwe, dus hij wist dat hij niet al zijn stemmen in hoefde te zetten. Dit is dus de tweede keer dat hij zijn maatje een mes in zijn rug steekt.
Ok laten we even kijken naar hoe jij in de expeditie zou staan. Zover gekomen, je weet dat in feite iedereen (in de volgende eilandraden) tegen je kan stemmen en je er zo uitligt. Je hebt 6 stemmen.Als je die nu inzet- ten bate van een ander, indirect van jezelf- weet je nog niet eens zeker of het een zak helpt want misschien hebben nog wel meer mensen stemmen op Maxime uitgebracht. Je zet 6 stemmen in- ofwel je verliest (miss) ofwel je speelt quitte- dan afwachten wie wint Douwe of Maxime. Daarna ben je tenzij je wéér een immuproef wint, een sitting duck...
Mijn loyaliteiten naar vrienden gaan ver zonder meer, misschien had ik ze alle 6 gegeven in zijn situatie geen idee. Maar ik vind dat moeilijk te beoordelen. Carl is gedreven en ja hij gaat voor zelfbehoud. Dus nee hij zal dat niet doen. Had Maxime het in zijn plaats gedaan??? I doubt it. Vriendjes prima maar om je volledig kaal te geven met het zicht op de finale...
De voice-over doet het voorkomen als een gebrek aan loyaliteit, maar de uitleg van Carl vind ik -persoonlijk- rationeel en logisch klinken. Vanaf de bank thuis makkelijk oordelen wat jij had gedaan in zijn plaats, als 'vriend' - daarmee werken ze erg op je sentiment, maar dit zijn geen vrienden... ze kunnen het vinden en zijn rivalen in een strijd.. ik zou zeer moeten afwachten of Maxime het in zijn plaats had gedaan ik vermoed toch ten zeerste van niet, eigenlijk
In het voorstukje kreeg je te zien dat hij heel sneaky de groep zwart maakt door te stellen dat maxime massaal afgestemd is. Berekend als hij is, weet hij dat op die manier marnix met al zijn rechtvaardigheidsgevoel verhaal wil halen. En dus dat marnix ook terug gaat, en verhaal haalt. Hierdoor weet Carl dat marnix zwakker word, wat een voordeel zal zijn in de finale (evenwichtsbalk)en eventueel kan marnix er ook uitgestuurd worden door de onrust die er gekweekt is.
Carl berekenend en Marnix rechtvaardig..
Precies zo ongeveer als men ons wil doen geloven. Misschien voelde Carl zich wel beladen met schuldgevoel omdat hij niks doen kon aan de exit van Maxime- en besloot hij daarom wel eea iets aan te dikken naar Marnix toe wetende dat hij goede vrienden met hem was. Je hoeft toch niet alles meteen zo berekenend vooruit te zien ?? Ja hij is zeer bezig met het spel (althans volgens de woorden van Marnix die er zeer veel minder mee bezig is iig
) maar dan hoeft het toch nog niet meteen een berekenende zet te zijn
ik vind het persoonlijk erg moeilijk te geloven dat elke zet die Carl tp heeft gedaan met een bepaald oogpunt, een bepaalde berekening gedaan is- met het oog op winstbejag en positiebepaling. Wie zegt trouwens dat de finale een evenwichtsproef is? is dat ergens aangekondigd?? Vorig jaar was dit iig niet zo. En wie zegt dat 1. Marnix hierin de beste tegenstander is 2. hij die tegenstander wordt en Carl hem daarom nu op deze manier uit wil schakelen?
Carl is gamer bij uitstek, hij heeft alles over voor het spel. Hij zou zijn moeder nog verkopen als hij daardoor het spel zou winnen. Vrienden betekenen niets voor hem. Qua tactiek kan hij (helaas!!!!!!!!!) de finale halen, maar onderweg heeft hij te veel schade aangericht om die finale te winnen.
Fanatiek ok, maar zoals ik al eerder opmerkte , waarom hem zo eenzijdig belichten
Feitelijk hebben we alleen het woord van de voiceover/ programmamaker over zijn intenties cq de mate waarin dit daadwerkelijk het geval is. En dat die programmamaker niet altijd geheel 'objectief' omspringt met hoe eea is weergegeven lijkt me een redelijk veilige aanname