Klaar daarentegen vind ik wel een bijzonder harde vrouw.. Zoals ze Darline liet werken en Darline liet dat natuurlijk toe... Zou ik ook gedaan hebben, je kunt niet anders... Slim van Klaar maar niet zo sympathiek...
Ik denk dat je voor ogen moet houden dat het toch vooral om het spel spelen gaat.
Klaar is Klaar en doet zich niet anders voor dan dat volgens mij. Je zit niet op dat eiland om sympathiek gevonden te worden imho. Miss maken een aantal mensen wel die denkfout, denken als ik maar goed lig dan blijf ik wel- uiteindelijk is dat niet genoeg. Je zult je moeten bewijzen, en je zult naast dat groepsbelang ook zeker een mate van eigenbelang, zelfbehoud en zelfs zelfzuchtigheid moeten hebben wil je kunnen 'overleven'.
Dat Klaar licht wantrouwig was t.o.v. Darline vind ik heel begrijpelijk. Ze kijkt in de toekomst - je bent zover gekomen, dan wil je ook niet alles zo makkelijk opgeven - nu zit je in de fase van het spel waar alles mogelijk wordt gezien de situatie op de beide eilanden. Dan moet je weten wat voor vlees je in de kuip hebt.
Niets kwaads tegen Darline maar ik kan me wel voorstellen iemand als Klaar (die een harde principe vechtster is, zowel voor haarzelf als in haar optiek het groepsbelang) echt even rustig aan wil kijken wie ze binnenhaalt - of dit idd wel in het uiteindelijke belang is.
Idd heeft Darline erg lang in het voormalige Belgenkamp (waaruit het na de samensmelting voornamelijk wel bestond) gezeten dus wie zegt waar haar loyaliteit ligt als ze echt tegen haar voormalige vrienden strijden moet ..? Je ziet hoe hecht dat clubje geworden is aan de reacties van Frank en Peter- ook allemaal emotionele mensen wel.Anders dan de die hard survivers als Klaar en Mick in den gronde.
En ook vwb het wachten en 'disciplineren' (overigens een prachtige vergelijking) geef ik Klaar gelijk - als je al meteen begint met alle deuren open te zetten kan je nooit zo'n hechte groepsvorming hebben als wat voorheen in de bittere omstandigheden van de Mangrove bijna een natuurlijk proces was. Dat zal je dus anders moeten bewerkstelligen. Vergelijk het een beetje met bijv een recruterings of ontgroeningskamp. Niet leuk en nee niet populair en aardig maar wel 'nodig' en effectief in een geval waarin je enige mate van zekerheid wilt krijgen, dat je kunt vertrouwen op de loyaliteit van dit nieuwe lid