Marjolein projecteert een beetje veel. Zij was volgens mij degene die zich ergens 'naar binnen likte' en niet Klaar. Vind het ook weinig moedig als je alleen voor de camera durft te zeggen wat je van iemand vindt, maar dit niet in iemands gezicht durft te doen.
Na al de commentaren die ik hier over Marjolein had gelezen, dacht ik dat Marjolein wel iets grondig moest fout gedaan hebben om zo'n commentaar te krijgen. Ik heb vandaag pas de aflevering gezien, en ik zie echt niet in wat Marjolein dan zo fout doet.Marjolein heeft naar mijn mening toch duidelijk laten merken dat ze niet opgezet was met het 'goedpraten' van Klaar ('ik heb al zoļets en de mijne werkt prima', 'waarom geef je dat nou',...). Ze kon ook de huichelaar gaan uithangen zoals Ronald, en zeggen 'oh, wat fijn dat ik dat van jou krijg, ik ga het meteen gebruiken' toen ze dat ene zelfgemaakte ding kreeg van Klaar. MAar dat deed ze niet; uit haar houding (en de gezichten die ze trok), kon je duidelijk zien dat de relatie tussen Klaar & Marjolein niet optimaal was. Zowel Klaar en Marjolein geven dat toe, dus als MArjolein het dan ook nog eens toont, is dat niet echt schijnheilig.
En het 'in de groep binnen likken' dan. De omstandigheden waren toen MArjolein het deed totaal anders dan nu met Klaar. Overdreven vriendelijk doen en zo snel mogelijk de sympathie van de Belgen winnen was op dat moment de énige manier voor Marjolein om nog kans te maken om in de expeditie te blijven. Ze had geen andere keus.
Klaar heeft genoeg kansen gehad om zich in de groep te werken, en net nu het water te heet wordt, schuift ze haar principes opzij en begint ze ook de 'slijmjurk' uit te hangen. Klaar had nog andere keuzes om haar expeditie te redden (voordien, op dat moment mssn niet). De context waarin je het 'slijmen' van beide moet zien, is volledig anders, en je kan het dan ook niet vergelijken