N.a.v. het trommelvliesincident van Patrick vraag ik me af in hoeverre de deelnemers risico's lopen bij de proeven. Hoewel het duiken naar 4 m diepte me niet echt gevaarlijk lijkt (leek), blijkt het dat dus wel te zijn. De helse pijn, de noodzakelijke pijnstillers en de daaropvolgende diarree hebben er direct voor gezorgd dat hij de expeditie moest verlaten. Ook heeft hij er blijvende schade aan overgehouden, volgens het Humo-interview hoort Patrick nog steeds merkbaar slechter met zijn rechteroor. Wat ik trouwens niet goed begrijp is dat de opkomende vloed er voor gezorgd had dat de stokken niet op 2,5 m maar op 4 m onder de waterspiegel kwamen te hangen. Alles hangt toch onder het vlot, en het vlot gaat toch gewoon omhoog met het stijgende water. Alleen is er een touw (anker?) nodig om te zorgen dat het vlot niet gaat afdrijven, maar dit touw heeft het vlot natuurlijk niet naar beneden getrokken. En nog iets, volgens Patrick geeft een kolom van 4 meter zeewater een veel grotere druk dan 4 m zwembadwater. Dat lijkt me stug, hoogstens dat de golfslag en stroming wat invloed hebben.
Vorig jaar won Ryan de proef "zolang mogelijk onder water blijven". Enkele maanden terug las ik op internet (
http://www.osvorca.nl/modules.php?name=News&file=article&sid=73) een bericht dat iemand in Nederland bij een soortgelijke proef in het zwembad een beroerte had gekregen. Dus ook die proef is blijkbaar niet zonder risico.