Ze leren het nooit!
Hoe verknal ik mijn Robinson-avontuur al op de eerste dag? In Nederland en België wordt de expeditie al vier seizoenen uitgezonden en toch begaan sommige deelnemers ook dit jaar weer dezelfde flaters. Dat noem ik: met je ogen open in de stront trappen.
In het Nederlandse kamp: Klaar. Of mag ik Nolleke 2 zeggen. Wat een introductie. Eigengereid, negatief en rebels. Mijn haren stonden meteen recht overeind. Dat noemen wij nu eens een lastig Hollands wijf. Wel lekker lachen met die guitige schenenschopster – maar ook al heeft ze misschien gelijk, iedereen weet toch waar een extreem tegendraadse opstelling toe leidt? Miskleun 1 vloog dan ook snel de Mangrove in.
Miskleun 2, Patrick, de know it all van Nederland. Ook al heeft hij 48 dagen de tijd, al binnen drie uur organiseert hij twee workshops om uit te pakken met zijn kunnen. En wat is hij lekker opdringerig. Ik wil leider zijn, ikke, ikke. Als het dan niet lukt, nog even lekker tegendraads doen en bokken als een kind. En verkozen ‘coördinator’ Henk (die trouwens beter ‘de gezellige opa’ was gebleven in plaats van leider te worden) uitmaken voor trage ouwe. Patrick, jij gaat nog voor ergernissen zorgen.
Miskleun nummer 3 zit in de Belgische kooi: Mick. Op het eerste gezicht een grappige entertainer. Vanaf de eerste tien seconden stelt hij zich dominant op. Hij bepaalt de sfeer, bijna non-stop. Hij vindt dat er gelachen moet worden, dus babbelt hij er blind op los. Ook al is de groep in de gierende kooi lekker hecht geworden, het zal Mick nog zuur opbreken.
Miskleunen van me, waarom gedragen jullie je zo? Waarom moeten jullie je koste wat kost manifesteren? Borrelt er dan zo’n sterke bewijsdrang in jullie op? Is het die snak naar erkenning, de zoektocht naar liefde? Je moet nu toch weten dat te hard van de toren blazen in de kennismakingsfase je straks de kop kost! Met of zonder kooi, jullie zijn nu al vogels voor de kat.
Robin Ibens
Robin werkt samen met zijn boezemvriend Joris Bruyninckx in de ondersteuning en creatieve ontwikkeling van radio -en televisieconcepten. Meer info
www.psychoproductions.be