Auteur Topic: Kritiek geoorloofd of niet ??????  (gelezen 6257 keer)

Offline Viking22

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Kritiek geoorloofd of niet ??????
« Gepost op: 29-09-2004, 21:45:15 »
Ik kom nu sinds 2 dagen op dit forum, en een ding valt me echt geweldig op, KRITIEK en nog eens KRITIEK. Echt Nederland ten top! Zelf nog niets hebben gepresteerd maar wel volop kritiek hebben op anderen terwijl wij maar 1% van de totale beelden te zien krijgen. Jammer hoor! Ik hoop dat dit gaat verbeteren want dit forum wordt er niet leuker op. De kandidaten hebben iets geweldigs gepresteerd (ongeacht of je er 1 dag, 1 week of een maand zit). We zouden juist positief moeten zijn zodat er ook meer kandidaten hier zouden belanden op dit forum. Zoals we nu met zijn allen bezig zijn, jagen we ze alleen maar weg naar andere Fora waar de leden iets aardiger zijn.

Begrijp me goed, kritiek mag, maar op een normale manier.
(als je iets niet zeker weet, dan kun je ze hier niet op afrekenen of de grond in stampen).

Ik heb gezegd, doe er iets mee........ ::bravo::

Offline anjou

• Forumlid
Re: Kritiek geoorloofd of niet ??????
« Reactie #1 Gepost op: 29-09-2004, 22:44:14 »
ben t met je eens hoor viking: kritische noot mag, maar met respect voor de mensen die aan dit programma mee doen!
Anjou  ::zwaai::

Offline voodoopop

• Forumlid
« Reactie #2 Gepost op: 29-09-2004, 23:30:38 »
Wie zegt ...dat iedereen hier op het Forum nog niets gepresteerd heeft.. VIKING...dat kun jij toch ook niet weten!!!! ::ohno::
En gezonde kritiek ..is niet slecht...juist de Nederlanders kunnen daar goed mee omgaan. ::tandpastasmiley::
Het hoort bij dit SPEL ::ok::

Offline mapel

• Forumlid
  • Ach,.. ik ben er nog wel eens hoor!
« Reactie #3 Gepost op: 29-09-2004, 23:32:04 »
Ik kom nu sinds 2 dagen op dit forum, en een ding valt me echt geweldig op, KRITIEK en nog eens KRITIEK. Echt Nederland ten top! Zelf nog niets hebben gepresteerd maar wel volop kritiek hebben op anderen terwijl wij maar 1% van de totale beelden te zien krijgen. Jammer hoor! Ik hoop dat dit gaat verbeteren want dit forum wordt er niet leuker op. De kandidaten hebben iets geweldigs gepresteerd (ongeacht of je er 1 dag, 1 week of een maand zit). We zouden juist positief moeten zijn zodat er ook meer kandidaten hier zouden belanden op dit forum. Zoals we nu met zijn allen bezig zijn, jagen we ze alleen maar weg naar andere Fora waar de leden iets aardiger zijn.

Begrijp me goed, kritiek mag, maar op een normale manier.
(als je iets niet zeker weet, dan kun je ze hier niet op afrekenen of de grond in stampen).

Dit bericht bevreemd mij eigenlijk Viking. ??? Ik dacht dat vooral jij  ;)wel zou weten hoe wij hier omgaan met de kandidaten en de users die gebruik maken van dit forum. Respect voor elkaar staat hoog in ons vaandel en ik denk dat wij ons hier een klein beetje onderscheiden van vele andere fora. Gelukkig zijn er meer die net zo strikt moderaten als op realitynet.  ::jaja:: De kritiek die ik hier lees is normaal dacht ik zo. Zodra men op de man gaat spelen halen we het weg.
Echter kritiek is de normaalste zaak van de wereld. Men reageert nu eenmaal op wat men ziet. Je kunt niet verwachten dat men inderdaad met maar 1% van de beelden een juist oordeel kan hebben over de echte gang van zaken. Dat is niet iets typisch Nederlands, dat gebeurd over de hele wereld. Iedere kandidaat is volgens zeggen door de programmamakers erop gewezen dat ze heel wat over zich heen kunnen krijgen. Er is zelfs een psycholoog die de kandidaten tijdens de reis, tijdens de uitzendingen en nog lange tijd daarna opvangt. ::ok:: Het hoort nou een maal bij deelname aan een programma als ER. Het zou naief zijn om dit niet te verwachten. Dus als de komst van de kandidaten naar een forum zou staan of vallen met de hoeveelheid kritiek die er te lezen valt, dan lijkt het mij beter dat diegene die dat allemaal niet willen lezen zich ver houden van alles wat er op het web staat van ER.  ;) ;) Diegene die wel willen delen in wat er omgaat in elke week weer rond de miljoen kijkers en het weten te relativeren, zullen er veel plezier bij hebben denk ik zo! ::tandpastasmiley::
Begrip en respect hebben voor elkaar voorkomt oorlog....

Offline beachbum

• Forumlid
« Reactie #4 Gepost op: 29-09-2004, 23:40:16 »
 Voodoopop en Mapel hebben gelijk.
  ::ok::

Offline Stormpie

• Forumlid
« Reactie #5 Gepost op: 29-09-2004, 23:48:58 »
Al sinds ER2 kom ik op diverse forums met als onderwerp ER. De meesten met moderator, maar in het verleden ook forums zonder moderator. Ik ben zelden (lees nog nooit) een forum tegengekomen waar men zo strikt de hand houdt aan de regels van wat wel en niet kan, als hier op dit forum.
Respect, dat proef je hier overal.
er was eens......

Offline Han13

• winnaar WIDM-pool 2007
  • Forumlid
« Reactie #6 Gepost op: 29-09-2004, 23:59:51 »
Ik ben 't volledig met mapel eens! Kritiek hoort bij 'n programma als ER. De kracht van dit soort reality-tv ligt 'm juist in 't feit dat kijkers een mening kunnen vormen over de acties van de kandidaten. Reality-tv zou nooit zo'n hype zijn geworden als we niet met z'n allen kunnen bepraten wat we vinden van de kandidaten en de gebeurtenissen in 't programma. En natuurlijk vind niet iedereen alles alleen maar geweldig en komt er dan dus ook kritiek. Iedereen is anders en bekijkt programma's als ER vanuit 'n eigen ogen, waardoor er altijd bepaalde acties van kandidaten zijn waarin je zelf denkt anders te hebben gehandeld. En deze andere mening wordt dan geuit in kritiek. Daar is helemaal niks mis mee.

Op ieder ER-forum wordt kritiek geleverd, niet alleen hier. Alleen gaat 't er hier nog heel netjes aan toe. Zoals mapel al schreef zorgen we ervoor dat alle kritiek wordt geuit met respect naar de kandidaten toe. We schuwen 't dan ook niet om in te grijpen op 't moment dat wij vinden dat 'n user onrespectvol is ten opzichte van 'n kandidaat. Maar kritiek leveren blijft gewoon geoorloofd, want dat hoort nu eenmaal bij dit programma. Sterker nog, als we alles maar goed en aardig zouden vinden, hadden we eik geen forum nodig, want dan zou iedereen 't alleen maar met elkaar eens zijn (namelijk dat alles geweldig is) en dan hadden we niks om over te discussieren.  ;)

En tja, ik neem aan dat de kandidaten ook gewoon kunnen beseffen dat ER bepaalde gevoelens bij de kijkers losmaakt en dat er dus kritiek geleverd zal worden op hun acties in 't programma. En als ze daar niet tegen kunnen, dan hadden ze eik beter niet kunnen meedoen: iedereen weet immers dat zodra je op tv komt, je 'n soort publiekelijk bezit wordt waar iedereen (dus ook wildvreemden die niet werkelijk aanwezig waren bij 't gebeuren) 'n mening over heeft. Zo werkt televisie gewoon en dat zal ook altijd zo zijn.

Offline Daino58

• Forumlid
  • Krieke en Nathalie
« Reactie #7 Gepost op: 30-09-2004, 00:01:44 »
Ik vind ook dat het hier keurig aan toe gaat en dat de trouwe forumschrijvers heel sympathiek zijn.... ::bravo::
Kieke en Nathalie go for it !!

Offline Lorelei

• Forumlid
  • Freedom frantically frolic and fine...
« Reactie #8 Gepost op: 30-09-2004, 00:24:32 »
Iedere kandidaat is volgens zeggen door de programmamakers erop gewezen dat ze heel wat over zich heen kunnen krijgen. Er is zelfs een psycholoog die de kandidaten tijdens de reis, tijdens de uitzendingen en nog lange tijd daarna opvangt. ::ok:: Het hoort nou een maal bij deelname aan een programma als ER. Het zou naief zijn om dit niet te verwachten. Dus als de komst van de kandidaten naar een forum zou staan of vallen met de hoeveelheid kritiek die er te lezen valt, dan lijkt het mij beter dat diegene die dat allemaal niet willen lezen zich ver houden van alles wat er op het web staat van ER.  ;) ;) Diegene die wel willen delen in wat er omgaat in elke week weer rond de miljoen kijkers en het weten te relativeren, zullen er veel plezier bij hebben denk ik zo! ::tandpastasmiley::

Well said Mapel ::ok::

En zo is het ::trots:: ::jaja::
Entangled in temptation, seduction aims to embrace you

Offline Anzjie

• Forumlid
  • "Vroegah" was ik Blackmollie
« Reactie #9 Gepost op: 30-09-2004, 00:47:00 »
Ik kom nu sinds 2 dagen op dit forum, en een ding valt me echt geweldig op, KRITIEK en nog eens KRITIEK. Echt Nederland ten top! Begrijp me goed, kritiek mag, maar op een normale manier.

Welkom in de wereld van het forum....
Een forum is er juist om discussie, iedereen kan zijn/haar mening geven. Dat het niet altijd in jouw straatje past..Tjah dan moet je gewoon alleen maar op fansite's gaan zitten lurken en posten.

Ik vind het hier zeer milt aan toegaan...En als je je mening niet eens meer mag geven en alleen zou mogen toejuichen wat iedereen doet dan heb je geen forum..

Ik heb gezegd, doe er ook iets mee ;)
Ik zoek niet meer naar vogelpoep in het grote fabeltjesbos

Offline voodoopop

• Forumlid
« Reactie #10 Gepost op: 30-09-2004, 07:03:42 »
En daarbij ...Respect.en een. Mening hebben..zijn twee verschillende onderwerpen  ::trots::
Respect hebben wij voor hun ALLEMAAL zowel.. BE.. als ook NL  ::love:: voor het feit dat zij op het Robinson Eiland zitten.
Dus daar tegenover staat...dat wij toch ook een eigen mening hebben. ::tandpastasmiley::
En als het te ver gaat... worden wij wel attent er op gemaakt ::rofl::

DIT IS HET SPEL  ::rofl:: ::joehoe::   
« Laatst bewerkt op: 30-09-2004, 13:29:48 door voodoopop »

Offline Nikki23

• Forumlid
« Reactie #11 Gepost op: 30-09-2004, 13:08:27 »
Een forum is er om je mening te geven. Natuurlijk. En dat moet ook kunnen. Het is alleen wel een beetje de manier waarop het gebeurt.

Het is zo dat de beelden die wij te zien zodaning door de productie gemanipuleerd kunnen zijn, dat het gewoon niet meer conform de werkelijkheid is.
Het is gewoon verstandig dat in je achterhoofd te houden, alvorens je keihard kritiek op iemand geeft.

Verder vind ik dit forum niet vol staan met kritiek. Mij stoort het helemaal niet... Je hebt er altijd uitzonderingen tussen zitten, maar die heb je overal!

::regenboog::
Don't cry because it's over - smile because it happened!

Offline voodoopop

• Forumlid
« Reactie #12 Gepost op: 30-09-2004, 13:34:46 »

Verder vind ik dit forum niet vol staan met kritiek. Mij stoort het helemaal niet... Je hebt er altijd uitzonderingen tussen zitten, maar die heb je overal!

::regenboog::
Tuurlijk  Nikki .. mij stoort het ook niet en..uitzonderingen bevestigen de regel. ::regenboog::

Offline EmptyVillage

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Gek zijn is gezond!
« Reactie #13 Gepost op: 1-10-2004, 09:20:28 »
Door deel te nemen aan ER worden de deelnemers voor korte tijd een BN-er. dit betekend dat iedereen in Nederland zich een mening over je vormt. Die mening is gebaseerd op wat mensen zien, horen en lezen. Dit is dus meestal zeker niet het hele verhaal, maar dat is onoverkomelijk.

Kritiek, een mening vormen en deze geven is een onmiskenbaar onderdeel van een forum zoals dit. Ik denk dat elke deelnemer aan ER dit ook beseft (of zou moeten beseffen). Ze kunnen het ontwijken door dit soort forums niet te bezoeken, of ze kunnen ook een toelichting geven op zaken die gebeurd zijn waardoor je e.e.a. beter uit kunt leggen en mensen misschien hun mening bijstellen of veranderen.

Harde kritiek moet zelfs kunnen maar het moet respectvol blijven.

Als voorbeeld, ik heb zelf harde kritiek geuit op Mick. Maar ik heb het wel voor hem opgenomen toen iedereen hem tot moordenaar bombardeerde door zijn houding in ER.

Ik respecteer alle deelnemers in ER omdat ze deelnemen, ik moet eens maar eens zien of ik zo ver kan komen. Ik geniet van het programma en vorm daardoor een mening die ik hier post en zelfs in mijn colums geef. Kritiek moet zeker kunnen. Maar RESPECTVOL.

Gek zijn is gezond

Offline Groene Kleur

• Forumlid
« Reactie #14 Gepost op: 4-10-2004, 14:14:54 »
 Hallo! ::zwaai::

Wel heel grappig om te zien dat dezelfde personen in hetzelfde programma zulke uiteen lopende reactie opwekken! Normaal gesproken is iets gewoon zo. Een stoel is een stoel en geen auto. En rood is geen groen. Wat ik wil zeggen is dat mensen dus niet concreet leuk of niet leuk zijn... Juist bij het 'overleven' is het wel eens moeilijk kleur te bekennen. Is "het spel spelen" nou juist slim of achterbaks. Zit men daar om vriendjes te maken of om elkaar uit te schakelen???

In elk geval is er duidelijk een rode draad gelegd door de regie en zijn de kandidaten juist op hun persoonlijkheid of uitstraling (of het gebrek hiervan) geselecteerd!

Toch vind ik het prachtig knip & plak-werk van de regie en productie. Ook de muziek onder de beelden erg leuk gevonden! Het draait uiteindelijk maar om één ding: KIJKCIJFERS!  ::tandpastasmiley::

(en af en toe discusiëren over tv-kandidaten kan geen kwaad, toch?)  ::bravo::

Groen Blaadje zegt: "De wereld zit vol koeienreten."

Offline hAgAr

• Forumlid
  • Just Cruisin'
« Reactie #15 Gepost op: 4-10-2004, 14:59:43 »
Het is zo dat de beelden die wij te zien zodaning door de productie gemanipuleerd kunnen zijn, dat het gewoon niet meer conform de werkelijkheid is.
Het is gewoon verstandig dat in je achterhoofd te houden, alvorens je keihard kritiek op iemand geeft.

Er wordt hier ook alleen maar gereageerd op personages. Typetjes zoals Mohammed, Ronald, Klaar etc. etc.
Het is geen kritiek op hoe de mensen werkelijk zijn. Dat weten wij niet. Dat zien wij niet. Wij zien alleen de personages zoals ze in Expedition Robinson worden neergezet.
Hoe ze in het echt zijn: who cares !
Het is alleen maar te hopen dat de deelnemers, welke ook op dit forum meelezen, de kritiek ook met een korreltje zout nemen. Zij staan daar in uiterst moeilijke situatie. Ze worden keer op keer door de organisatie naar een nieuw psychisch dieptepunt gestuurd door middel van onverwachte gebeurtenissen en situaties waarin zij in het normale leven noooooit in verzeild raken.

Wij hebben kritiek dus op de personages zoals wij ze op TV zien.
Maar wij loven en prijzen de kandidaten ook naar gelang zij als personage op TV worden gebracht.

Offline Nachtvlinder

• Forumlid
« Reactie #16 Gepost op: 5-10-2004, 03:37:25 »
Al sinds ER2 kom ik op diverse forums met als onderwerp ER. De meesten met moderator, maar in het verleden ook forums zonder moderator. Ik ben zelden (lees nog nooit) een forum tegengekomen waar men zo strikt de hand houdt aan de regels van wat wel en niet kan, als hier op dit forum.

ach ja.. dat respect is nogal eenzijdig hoor..
Daar kan ik inmiddels ook wel aardige dingen over schrijven, indien ik dat zou willen.
Een forum wordt voornamelijk gestuurd door de moderators. Die verwijderen namelijk ook gewoon alles wat hen niet bevalt. Daarna nogal goedkoop om dan hier te gaan zitten beweren dat ze zelf hier hun eigen forum het meest respectvolle forum vinden.

Als je op 1 lijn zit met de moderators, kun je dat ook vinden ja.
Alles is relatief, ook dit forum dus.
Maar zeker is dit forum geen afspiegeling van wat mensen werkelijk vinden van ER en de deelnemers en alles wat het losmaakt.

Net zoals ER zelf.. is dus ook dit forum geen juiste weergave van wat er zich werkelijk allemaal afspeelt..

(maar toch leuk om hier als forum moderators een beetje Ernst-Paul en Roos na te spelen.. dat is kicken!!!!! ::tandpastasmiley::)

Offline Lorelei

• Forumlid
  • Freedom frantically frolic and fine...
« Reactie #17 Gepost op: 5-10-2004, 06:53:34 »
Hoi Nachtvlinder.

Toch even een inhoudelijke reactie op wat jij hier zoal schrijft, aangezien ik dit best harde woorden vind.

Ik kom zelf sinds bijna anderhalf jaar op dit forum (als o.a. molfan) en ben sinds kort ook actief bij e.e.a. betrokken.

Het moet mij (als, meen ik redelijk ‘neutrale’ partij) van het hart, dat in mijn optiek  hier echt heel zorgvuldig omgegaan wordt  met meningen van mensen. Er zal zeker niet snel ingegrepen worden of ‘gecensureerd‘.

Ik proef uit jouw woorden een beetje dat jij dit wel zo ervaart (‘Een forum wordt voornamelijk gestuurd door de moderators. Die verwijderen namelijk ook gewoon alles wat hen niet bevalt. Daarna nogal goedkoop om dan hier te gaan zitten beweren dat ze zelf hier hun eigen forum het meest respectvolle forum vinden ‘).

Ik vind het jammer als jij de indruk hebt gekregen dat bij dit ‘moderaten’ willekeur en subjectiviteit (de mening van de moderator) de doorslag geven, dit is imho absoluut niet het geval. In mijn ervaring is er erg veel vrijheid van spreken, maar wordt de grens gelegd bij momenten waar men ‘te ver ‘gaat in de zin van waar het respect voor de mening van de ander weg is. Dit is zeker niet iets waar lichtvaardig over gedacht wordt, en wat vaak veel wikken en wegen meebrengt tot een besluit genomen wordt. Een moderator kan- als de situatie echt erom vraagt- wél zelf ingrijpen. Maar nogmaals, dit is echt niet zo lichtvaardig en eenzijdig als je hier suggereert, in mijn ervaring.

Ik denk dat we met zijn allen juist het forum tot een plek willen houden waar ip zich iedereen thuis moet kunnen voelen en zijn mening moet kunnen geven zolang hij/ zij daarmee de juiste mate van respect naar een ander betracht.
Niemand is er bij gebaat om een rigide houding aan te nemen, of persoonlijke mening te doen prevaleren als het gaat om kwesties waar wel/ niet in te grijpen - in principe is het streven dus zo weinig mogelijk  actief in te grijpen in de vorm van weghalen van een post (en in zo’n geval krijgt de user ook een privé bericht  met het bericht dat het is weggehaald). En dit gebeurt alleen als iemand zich dusdanig gedraagt, dat hij de paar regels die zijn opgesteld om juist die open sfeer te kunnen waarborgen, met voeten  treedt.

Voor wat betreft het Ernst Paul of Roos nadoen- ik begrijp je punt niet helemaal , want wat heeft dat met moderatorschap te maken? Hoewel een aantal van ons best naast hem zouden willen staan bij het presenteren denk ik ::tandpastasmiley:: .. Maar dat is weer een ander verhaal.. ;D

En voor wat betreft dat ‘kicken‘.. ::tandpastasmiley:: Dat zal zeker niet snel gebeuren.. Tenzij je het zelf kick vindt om gekickt te worden, en op zoek gaat .. ;D

Maar goed, ik stel voor dat we de discussie weer helemaal op ER richten nu, ook vwb kritiek (overigens zijn er verschillende vormen van kritiek- het is ook een vrije keuze van de ontvanger wat daarmee te doen uiteraard. Het is in ieder geval niemands bedoeling om hier een discussie op slot te gooien, maar sturing moet er wel zijn ja, al is het om juist die principes te waarborgen die jij nu betwist).

Gr Lorelei

Entangled in temptation, seduction aims to embrace you