Auteur Topic: [Column]'Psychologische oorlogsvoering' door Empty Village  (gelezen 5260 keer)

Offline Dorine

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
[Column]'Psychologische oorlogsvoering' door Empty Village
« Gepost op: 27-09-2004, 20:59:55 »
De nieuwe column van Empty Village is hier te lezen!
Mijn prinsje is chriz!!

Offline voodoopop

• Forumlid
Re: [Column]'Psychologische oorlogsvoering' door Empty Village
« Reactie #1 Gepost op: 28-09-2004, 11:56:34 »
Ik als Voodoopop..hou wel van zulke verrassingen ;)

Dus ben zeer benieuwd wat nog allemaal gaat komen ::bravo::en blijft het nauwkeurig volgen ;D
 ::vergroot::

Offline Molcrazy

• Aanspreekpunt Actieve Leden
  • Actief Lid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar CSC II
« Reactie #2 Gepost op: 28-09-2004, 12:31:50 »
Wederom goed werk EV! ::ok::

Ik ben een fan. ;)
2024: wie is de Mol?

Offline Castor_en_Pollux

• Forumlid
  • 1 die 2 is
« Reactie #3 Gepost op: 28-09-2004, 18:04:01 »
“Nothing new from the western front“

Ik denk dat je verwijst naar het boek "All quiet on the western front", "Im Westen nichts Neues" van Erich Maria Remarque waarin Remarque de verschrikkingen van de loopgraven oorlog in Noord-Frankrijk beschrijft.

Een van de meest indringende passages vind ik, als de compagnie van de hoofdpersoon door een vreselijke beschieting gehalveerd, aantreedt bij de kok voor het eten.

De mannen staan in een rij klaar om bediend te worden. Maar de kok begint nog niet met opscheppen. Ongeduldig roept een van hen: "Schiet op man, we hebben honger". "Nee", zegt de kok, "pas als iedereen er is, wordt opgeschept". "We zijn er allemaal. De rest is dood".
"Hoe moet dat nu", jammert de kok, "Ik heb voor een voltallige compagnie gekookt".
De manschappen barsten in gejuig uit. Dubbele porties voor iedereen. Wat een geluksdag.
Nog nooit zijn ze zo blij geweest. Goddank, dat de helft van hun kameraden gesneuveld is.

Zo beschrijft Remarque de totale ontmenselijking door de oorlog.

Wat waren jou associaties toen je refereerde aan dit boek in je kolom.

"

Offline ruizduck

• Forumlid
« Reactie #4 Gepost op: 29-09-2004, 23:59:40 »
Tjonge, dit wordt nog een diepgravende literaire beschouwing  ::ok::
Wat betreft de psychologische oorlogsvoering van de regie, een herindeling van de kampen vindt elk jaar plaats. Vorig jaar verwisselden halverwege de samensmelting Judge en Gio met Karen en Jutta. Dit jaar vindt het stuivertje wisselen iets eerder plaats. Maar wel goed getimed door de regie, want vooral bij de Belgen zou het nu erg voorspelbaar en dus saai worden voor ons kijkers, en de reacties van vooral Mo en Kelly op de herindeling leveren mooie beelden op.  :)
Je moet het complot smeden als het heet is.

Offline mapel

• Forumlid
  • Ach,.. ik ben er nog wel eens hoor!
« Reactie #5 Gepost op: 30-09-2004, 00:16:22 »
EV hij is weer errug goed !!!  ::ok:: ::ok:: Mensen vooral lezen!!!! ::jaja::
Begrip en respect hebben voor elkaar voorkomt oorlog....

Offline EmptyVillage

• Forumlid
  • Gek zijn is gezond!
« Reactie #6 Gepost op: 1-10-2004, 10:54:41 »
“Nothing new from the western front“

Ik denk dat je verwijst naar het boek "All quiet on the western front", "Im Westen nichts Neues" van Erich Maria Remarque waarin Remarque de verschrikkingen van de loopgraven oorlog in Noord-Frankrijk beschrijft.

Wat waren jou associaties toen je refereerde aan dit boek in je kolom.

"

Beste C&P, helaas moet ik je teleurstellen. Ik verwees niet specifiek naar dit boek. Ijk verbasterde een term die vaker gebruikt wordt, zonder precies te weten waar de term vandaan komt. Dat kirijg je met die simpele columnschrijvers, die kennen hun klassiekers niet.

Tjonge, dit wordt nog een diepgravende literaire beschouwing  ::ok::
Wat betreft de psychologische oorlogsvoering van de regie, een herindeling van de kampen vindt elk jaar plaats. Vorig jaar verwisselden halverwege de samensmelting Judge en Gio met Karen en Jutta. Dit jaar vindt het stuivertje wisselen iets eerder plaats. Maar wel goed getimed door de regie, want vooral bij de Belgen zou het nu erg voorspelbaar en dus saai worden voor ons kijkers, en de reacties van vooral Mo en Kelly op de herindeling leveren mooie beelden op.  :)

Het stukje psychologische oorlogsvoering zit verborgen in het stukje timing wanneer je iets doet. En het moment kon niet beter zijn, zeker gezien de reacties en de daaruit volgende mooie beelden ::ok::

EV hij is weer errug goed !!!  ::ok:: ::ok:: Mensen vooral lezen!!!! ::jaja::

::trots:: ::trots:: Ik zit nu dus te blozen. Ik vind het leuk om te doen, doe mijn best en deze ER geeft me ook nog voldoende inspiratie.  ::trots:: ::trots::

Dus bedankt voor het compliment
Gek zijn is gezond

Offline Nachtvlinder

• Forumlid
« Reactie #7 Gepost op: 1-10-2004, 16:34:50 »
Gave columm weer EV!  ::bravo::

Lees ze iedere keer weer met plezier! En zo'n simpele colummwriter ben je niet hoor, niet te bescheiden doen over jezelf.

Trouwens, pretenderen of je zo literair geschoold bent, is niet zo moeilijk in deze tijden. Effe Googelen en genoeg stof voorhanden om weer interessant voor de dag te komen ;)

Offline Castor_en_Pollux

• Forumlid
  • 1 die 2 is
« Reactie #8 Gepost op: 1-10-2004, 17:07:33 »
Ik zou het je niet aanraden om internet op die manier te gebruiken. Er staat zoveel troep online, dat als je niet precies weet waarnaar je zoekt, je zo door de mand valt, bij mensen die wel veel gelezen hebben en heel veel van lezen houden. 

Ik kan je dit boek van harte aanraden, zeker gezien je interesses een ´must´. Het is een heel wrang boek over de 1e wereldoorlog geschreven door iemand die zelf in de loopgraven heeft gevochten. Honger speelde een belangrijke rol in het gedrag van de soldaten.