Kandidaat Robinson voelt zich gepakt
(15-09-2004)
Michaël van Poelvoorde (38), de tot nu toe opmerkelijkste Vlaamse kandidaat in Expeditie Robinson, wil niks kwijt over het dodelijke café-incident waarvoor hij zich over drie weken voor de rechtbank moet verantwoorden.
,,Wie heeft jullie getipt over die affaire?'', vraagt ,,Mick" Van Poelvoorde zich verongelijkt af als wij hem enkele vragen willen stellen over wat er in de nacht van 30 juni op 1 juli 2001 precies is gebeurd voor zijn toenmalige herberg Mick's Café langs de drukke Ninoofse Steenweg in Schepdaal.
Hoewel hij zich langs alle kanten gepakt voelt, doet hij er liever het zwijgen toe ,,om de sereniteit van het proces niet te verstoren''.
Geduwd of gestruikeld?
Van Poelvoorde, aan wie in de tweede aflevering van Expeditie Robinson zich een aantal andere kandidaten behoorlijk ergerden, wordt niet beschuldigd van doodslag maar van "opzettelijke slagen en verwondingen zonder het oogmerk om te doden maar met de dood tot gevolg". Na een schermutseling in zijn café belandde een 29-jarige klant uit Anderlecht onder een voorbijrijdende auto. Volgens Van Poelvoorde was de man gestruikeld, volgens sommige getuigen werd hij door de uitbater geduwd.
Alain Stuckens, raadsman van Van Poelvoorde: ,,Mijn cliënt is ook niet verwijderd uit het Brusselse brandweerkorps. Hij werd wel geschorst voor de duur van het gerechtelijk onderzoek. Dat is niets meer dan een bewarende maatregel, omdat men het aanzien van het korps wou vrijwaren. Mijn cliënt is dus nog steeds brandweerman en heeft niemand iets voorgelogen.''
,,Overigens heeft mijn cliënt aan VT4 een bewijs van goed zedelijk gedrag voorgelegd. Het is normaal dat daarop geen melding wordt gemaakt van hangende zaken waarvoor het vermoeden van onschuld geldt.''
Toch zegt Van Poelvoorde dat hij aan VT4 had meegedeeld dat hij ,,geen blanco strafblad had''. Volgens zijn advocaat sloeg dat echter niet op het incident in 2001 maar op ,,enkele jeugdzonden".
(Bron: GN)