Dag Patrick,
Jammer dat ik er vanavond niet bij kan zijn. Er zullen wel wat bijeenkomsten volgen, hopelijk kan dan wel komen.
Leuk om je relativerende opmerkingen te horen over werkelijkheid vs tv-werkelijkheid in Robinson.
In Expeditie Robinson proberen we vooral verhalen te vertellen. Er zijn er natuurlijk evenveel als dat er expeditieleden zijn, maar wij selecteren die verhaallijnen die van belang zijn voor de hele groep en het uiteindelijk verloop van ER. Als Patrick een grote rol speelt tijdens de landing, dan komt hij automatisch naar voren. Als Frouke zich op de achtergrond houdt zal je haar een of twee keer horen en dan eerder ter ondersteuning van een verhaallijn dan haar belevenis. Alle verhaallijnen staan in verhouding tot het gehele verloop van de expeditie. Zo werken we dus eigenlijk achterstevoren.
Als je bijvoorbeeld de ruzie tussen Gio en Ryan in ER4 neemt, ergens in afl. 8 of 9. Die komt niet uit de lucht vallen. Wil je beide kanten van het verhaal belichten moet je dat in eerdere afleveringen al signaleren en verklaren aan de kijker.
Daarnaast is een stelregel van ER dat alle deelnemers Helden zijn - ook door forumleden verguisde figuren als een Nolleke of Bjorn
. Niemand gaat eruit als een loser; mede door bv de redenen voor een opgave menselijk en begrijpelijk te maken. 2 maanden x 18 individuele expedities distilleren tot 13 uur televisie is moeilijk. Als je alleen de hoofdlijnen pakt doe je de ervaringen van sommige expeditieleden automatisch tekort. Ondanks deze tekortkoming denk ik dat het succes van ER mede te danken is aan de manier waarop we de deelnemers aan de kijker tonen. Uitvergroot, weliswaar, maar de kern klopt.
Het is in ieder geval onmogelijk om te tonen hoe de deelnemers het echt hebben beleefd, dag in dag uit 24/7. Vandaar dat ik het best wel toejuich dat deelnemers posten op fora - mits ze de relativering tonen die Patrick in dit onderwerp demonstreert. En natuurlijk niet al teveel verklappen
.