Ik vond 't ook vreemd dat er nu ineens naar de vorige twee eilandraden werd gekeken. Bij mijn weten is dat nog nooit eerder gedaan. Ik vermoed eigenlijk dan ook 'n beetje dat men dit gedaan heeft om Ryan zeker op 't eiland te houden. Misschien verwachtte de makers dat de situatie rondom Gio-Ryan nog zou escaleren als Ryan mocht blijven en wilde ze deze 'mooie televisie' niet missen. En daarom moest Bjorn er dus uit en haalde Ernst Paul ineens 'n hele nieuwe regel voor 'n gelijk aantal stemmen uit de kast. Maar ik kan 't ook volledig mis hebben hoor, maar ik vond 't gewoon erg toevallig dat ze nu ineens met 'n ander systeem kwamen.
Ik denk wel dat de deelnemers deze regel al voor het stemmen wisten, want toen Ernst-Paul na het gelijkspel deze regel op TV uitlegde, was niemand verbaasd en werd er alleen maar ja geknikt (Maar ach, dat kan natuurlijk ook knip- en plakwerk geweest zijn). Persoonlijk had ik verwacht dat bij een gelijkspel net als in eerdere afleveringen van dit jaar degene met immuniteit (toen: de leider) de doorslag mag geven. Dan had Robin dus zeker Ryan weggestemd.
By the way, vorig jaar hoefde er m.i. geen enkele keer geloot te worden, want er was nooit sprake van een gelijkspel. Dit jaar is het dus een stuk spannender!