vervolg....Daarbij gaat het nog wel eens mis, zegt Hasselbach. ,,Je kunt niet ongestraft te lang doorgaan met de opnamen, want alles hangt hier samen met het tij. Bij sommige proeven staan kandidaten bij vloed tot hun enkels in het water en met eb gaapt er een meters diep gat onder hen. Dan moeten we vanwege de veiligheid stoppen met de opnamen. In zo'n geval is het vervelend als we moeten stoppen omdat bijvoorbeeld de Noren zijn uitgelopen.''
Slakken Kandidaat Ryan uit Uden kan er van meepraten. ,,De honger en de proeven maken van Robinson een zwaar spel. Wat het helemaal zwaar maakt is het gesol met ons. Steeds weer in een bootje van het eiland af om een proef te doen. Ter plekke moeten we dan uren wachten omdat er iets uitloopt. En terwijl de cameramensen lunchen, staan wij in de brandende zon te wachten. Ik heb er in het begin wat van gezegd. Steeds als ik mijn ontbijt aan het zoeken was - slakken -, kwamen ze ons ophalen. Ze zouden toch moeten weten hoe belangrijk eten is! Gelukkig ging het daarna beter.''
Volgens Rikke Kristine Nissen is de productie van Expeditie Robinson veruit het grootste internationale samenwerkingsverband op tv-gebied. In die samenwerking ligt wat haar betreft ook het moeilijke van het project. ,,En dan bedoel ik vooral de taalproblemen. We praten de hele dag met walkie talkies met elkaar. Zeker de eerste weken gaat dat mis. Dan komen boten te laat of niet opdagen. Of mensen houden de boel op door hele discussies met elkaar aan te gaan via de ether.''
Ondanks dat Strix een gedetailleerd draaiboek heeft uitgewerkt, zitten er flinke verschillen in de aanpak per land. Zo hebben de Zweden dit jaar een ploeg van oud-deelnemers naar Maleisië gestuurd voor een all-stars aflevering. De Noren daarentegen hebben zowel de dames als de heren vooral op borstomvang geselecteerd. ,,Daar hebben de opnamen wel eens iets weg van Big Brother'', aldus Hasselbach.
De Nederlandse ploeg probeert het soap-karakter van Expeditie Robinson steeds meer te benadrukken. ,,We gaan wat weg van de ontberingen. Na drie jaar weten de kijkers, maar ook de deelnemers, dat honger lijden en afzien een onderdeel is van het programma. We proberen nu verhaallijnen te ontdekken en die verder uit te diepen.''
Om de verhaallijnen te ontdekken, loopt er overdag een cameraploeg met een verslaggever rond tussen de deelnemers. Die ploeg blijft twee dagen op het eiland en wordt daarna afgelost. Een paar keer per dag is er overleg met de productie wat er op het eiland gebeurt en hoe de ploeg daar op moet inspelen. ,,Het duurde zeker twee weken voordat ik die camera kon vergeten'', zegt Ryan. ,,Zwaar waren de gesprekken die we bijna dagelijks moesten voeren en waarbij we moesten vertellen hoe het met ons gaat.''
Voor de verslaggevers is het werken op het eiland ongeveer net zo zwaar als de deelnemers. Ze lijden geen honger, maar moeten wel de hele dag overal achteraan rennen. En niets missen, natuurlijk. ,,Heel af en toe doen we wel eens wat opnieuw, zegt Hasselbach. ,,Dan moet je denken aan het doorslaan van een kokosnoot of zo. Een ruzie hoeft echt niet opnieuw. Dat zou de kijker doorhebben.''
Expeditie Robinson komt nu voor het vierde jaar vanuit Maleisië. Producent Strix denkt hardop na over een nieuwe plek. Nissen: ,,We zoeken naar andere locaties en die zijn er ook wel, maar toch aarzelen we. We moeten een land hebben waar de douane niet moeilijk doet over alle camera's die we meenemen, waar voldoende onbewoonde eilanden zijn op een plek waar niet de hele dag bootjes voorbij varen of vliegtuigen overkomen. Tegelijk willen we binnen een half uur bij een goed ziekenhuis kunnen zijn. Een besluit is nog niet gevallen, maar misschien wordt het volgend seizoen een andere locatie.''
(Met dank aan MediaWatchers)